Av Ole Texmo
Oslo - sfm.no. Publisert
10.12.2007. (Med enerett Samfunnsmagasinet)
Norges offentlige utredning (NOU) 2006:9 har tittelen:
Kvalitetssikring av sakkyndige rapporter i barnevernsaker.
Rapporter er ikke det eneste sakkyndige produserer, men det er
rapportene (også kalt erklæringer eller utredninger) man kan
etterprøve, både mot sakens relevante fakta, og mot metodekrav. Med
en ny NOU og oppmerksomhet rundt bruken av sakkyndige skulle man tro
at saker og ting kom på begrep. Men allerede innledningsvis i NOUen
viser svakhetene seg, bl.a. ved at behovet for sakkyndige ikke kan
dokumenteres. Ulike roller og vilkår for oppnevnelse knyttes ikke
til hvordan påstått kunnskapsbehov og rettssikkerhetskrav eventuelt
henger sammen.
Udokumentert kunnskap og behov
Styrkeforholdet mellom partene er heller ikke nevnt. Langt mindre
hvilke habilitetsproblemer som oppstår når psykonomene møter seg
selv og hverandre i døren. Barnevernet som vekstnæring genererer en
del jobber for psykologer og andre fagfolk som blir hyret inn for å
vurdere ulike spørsmål knyttet til påstått omsorgssvikt og behov for
hjelpetiltak, men verken i denne NOUen eller annetsteds gjøres rede
for hvilket kunnskapsgrunnlag man forholder seg til, dvs hvilken
spesialkompetanse utover normalkunnskap på etatsnivå som
etterspørres. Verken kunnskap eller behov er dokumentert. Med en ny
NOU med kvalitetssikring i tittelen som antatt gjenstand for
utredning, skulle man tro at begrepet kvalitetssikring ble grundig
behandlet - med tanke på anvendelse og relevans. Så feil kan man ta.
Med mandat forstås
oppdragsbeskrivelse. En slik beskrivelse kan være kort eller lang;
generell og diffus eller spesialisert og differensiert. Et fornuftig
mandat forteller ikke bare hva oppdragsgiver – etter eget hode eller
også i samforstand med partene - har bestemt med hensyn til ønsket
informasjon, men også hva som skal gjøres og hvordan fremgangsmåten
(metode) skal gjøres rede for. Nå begynner vi å nærme oss en
definisjon på kvalitetssikring. Det skal nemlig åpnes for muligheten
for kartlegging av mulige feilkildenivåer, f. eks hvordan utsagn
kommuniseres og fortolkes og hvordan ulike opplysninger kan forstås
utfra ulike forutsetninger og sammenhenger. Et mandat bør beskrive
oppdragets intensjon og informasjonens relevans, og dermed en
tydeliggjøring av sakkyndigrolle og kompetansekrav.
Velger
trofaste lakeier
Kvalitetssikring består i å følge kjente og vedtatte prosedyrer som
kontinuerlig etterprøver det metodiske grunnlaget (for
informasjonsinnhenting) slik at mulige feil og avvik kan oppdages,
korrigeres eller også elimineres. Når kvalitetssikringen fungerer
etter sine regler, åpent for innsyn for legitime parter, kan også
systemene oppdateres og forbedres utfra identifiserbare kilder for
dokumentert erfaring. Dette skulle høres greitt ut. Ellers i
arbeids- og næringsliv er slike krav standard procedure. Men ikke i
barnevernet. Her er man langt ifra å ville definere
kvalitetssikring. NOU 2006:09 følger tradisjonen fra et tidligere
utvalg om Barnefaglige sakkyndigoppgaver. Kvalitetssikring og
rolleutforming (NOU 1995:23). Det nye er selvforsikringene om at
register over sakkyndige, samt etterutdanning og en mulig kommisjon
på toppen av systemet borger for kvalitetsheving. Like udokumentert
som alltid.
I barnevernsaker er det
hovedsakelig tre sakkyndigroller: 1. som barnevernoppnevnt uten
egentlig mulighet for innflytelse fra den parten som skal utredes.
Barnevernet bestemmer selv om behovet for utredning er tilstede og
velger sine trofaste lakeier. 2. som Fylkesnemnd- eller
rettsoppnevnt hvor begge parter, både det offentlige og familien, i
regelen skal ha innflytelse på vilkår for oppnevnelse,
mandatutforming og eventuelle kvalitetssikringstiltak. I praksis
overstyres familien, advokaten henger normalt ikke med, og
barnevernet får gjennom sin vilje og får den sakkyndige de forventer
lojalitet fra. 3. som partsoppnevnt sakkyndig, med eller uten aksept
for dekning av økonomisk godtgjøring, kan en fagperson på partens
oppdrag foreta egne utredninger som kan brukes som bevismidler og
motvekt mot tidligere sakkyndige rapporter.
Til
hensikt å presse partene
Denne tredje form for sakkyndighet er lite populær i systemet, men
ikke sjelden av en bedre og mer definert kvalitet med hensyn til
utredningskompetanse. Slike sakkyndige blir gjennomgående beskyldt
for å komme med bestillingsverk, som om barnevernets egne favoritter
er nøytrale i sine preferanser. Den aller nyeste form for bruk av
sakkyndige er tillemping av den såkalte Follo-modellen, hvor
sakkyndig psykolog Knut Rønbeck nå har overført sine klinisk
motiverte selvforsikringer fra barnefordeling til barnevernsaker.
Det er her tale om en fleksibel rolle hvor det ikke skrives
rapporter og hvor hensikten er å presse partene (les: den svakeste
parten) til et forlik som gir inntrykk av en mer human rettspleie. I
denne modellen undergraves alle tenkelige krav til metode,
kompetanse og kvalitetssikring.
Faglitteratur om sakkyndig
virksomhet - teori, empiri og metode - er fraværende. Det er lite
eller ingenting som tyder på at oppdragsgivere, myndighetsnivåer og
fagmiljøene selv er i stand til å etablere kunnskap som gjør det
mulig å lære av erfaring. Psykolog Joar Tranøy er det hederlige
unntaket, han har publisert ”Menneskerettigheter og barnevern i
Norge og Sverige. Undersøkelse av sakkyndige utredninger”
(2006), med fokus på profesjonsmakt og rettssikkerhet. Her blir også
metodespørsmål som kildekritikk, dekontekstualisering og
attribusjonsfeil drøftet. Patologisering, dvs sykeliggjøring, av
foreldre blir også drøftet sammen med andre tendenser. Bo Edvardsson
har skrevet boken ”Kritisk utredningsmetodik” (2003) som
anbefales for alle som vil stå rustet til å påvise faglig svikt i
sakkyndigbransjen.
Egen
usikkerhet kompenseres med skitne metoder
Personkrenkelser av foreldre er vanlig hos de sakkyndige. Kanskje er
den psykologiske forklaringen på denne tendensen at de sakkyndige på
et eller annet bevissthetsnivå vet at de ikke holder mål faglig og
menneskelig med tanke på å skulle vurdere foreldreskikkethet, barnas
tilknytning og behov, hvorfor de må ty til skitne metoder for å
kompensere for egen klinisk usikkerhet. Utredningskompetanse som
kartlegger utsagn og feilkildenivåer skys som pesten. Mandatene
legges gjerne slik til rette at det gradvis oppfyller forventningen
til oppdragsgiver på sirkulært vis: 1. påvisning av særskilte behov
hos barna tilpasses 2. behov for hjelpetiltak fra
fagfolk/institusjoner utenfor hjemmet, sammenlignet med 3.
foreldrenes evne og vilje til å se og dekke barnas spesielle
omsorgsbehov tilpasset psykonomsystemets diagnostisering, herunder
også foreldrenes ”samarbeidsevne” og mottakelighet for ”støtte”.
Slik legges det føringer på
sakkyndigarbeidet: mandatpunktene er formulert med tanke på
selvoppfyllelse. De færreste foreldre, uavhengig av tilnærmet normal
intelligens, er klar over disse forutsetningene som er innarbeidet i
sakkyndigarbeidet. Advokatene sover enten, eller er likegyldige,
metodekrav er de lite trent til å følge, kvalitetssikring som
forebygger uredelig selvoppfyllelse har jurister ikke begreper om.
Det er små forhold og svært tette bånd i fagmiljøene. Knapt noen tør
å gå i mot strømmen. Man biter ikke den hånden som gir mat. Kritikk
av uredelige kolleger og systembetingelser kan bety utestengelse og
arbeidsløshet.
|