Oslo. Publisert 9.2.2011 Av frilansskribent Ole Texmo. (Arkivfoto: IMR) Innføringen av parlamentarismen regnes som et viktig veiskille i demokratiutviklingen. Regjeringen skal etter dette prinsipp ha flertall i stortinget. Mindretallsregjeringer har vi imidlertid hatt flere av, og vil helt sikkert få det igjen. Etter maktfordelingsprinsippet skal Stortinget vedta og bestemme innholdet i lovene og regjeringen utøve dem. Sterkt forenklet. Da Johan Sverdrup proklamerte ”All makt i denne sal” i 1884 var han neppe klar over hvordan samfunnet ville utvikle seg hundre år og vel så det frem i tid. At Stortinget gir lovene (egentlig odelstinget, knapt halvparten av representantene), betyr i dag ikke mer enn at de får lovutkastene fra regjeringen, fra de ulike departementene. I mange tilfeller ferdig fordøyd. Dermed kan det i realiteten være byråkratene i departementene som ikke bare utformer lovene, men også legger premissene for når og hvordan de skal vedtas. Stortinget har sin egen dagsorden og prosedyrer. På denne tiden av året (februar) hender det at stortingsrepresentantene har lite å gjøre mens de venter på rushet av lovforslag. En viss timeplan er det alltids, men det er ikke uvanlig at behandling av lover utsettes. De av oss som har fulgt nøye med på enkelte lovgiverprosesser, vet også av erfaring at det er omtrent umulig å få en stortingsrepresentant i tale før lovforslaget (odelstingsproposisjon, forkortet ot.prp) er behandlet i komiteen og innstillingen klar. Da er løpet ofte kjørt. Selve debatten i stortingssalen er ofte rent internt skuespill. Galleriet er ofte tomt for folk. I en del lovspørsmål sendes det ut høringsnotater eller NOUer (forkortelse for Norges Offentlige Utredninger) fra de enkelte departementene slik at folket, fortrinnsvis gjennom registrerte organisasjoner, kan uttale seg om enkeltregler og større linjer. Jeg har skrevet en del slike og i mange tilfeller fulgt nøye med på hvordan høringsuttalelser blir reflektert i den videre behandlingen. Det viser seg ofte at vesentlige kommentarer underkommuniseres. Departementene siler hvilke høringsuttalelser de vil at stortinget senere skal kunne lese som demokratisk grunnlag for lovgivning. De systemvennlige organisasjonene med sugerør i statskassa tilgodesees med referanser, mens mer kritiske røster underslåes. Man kan spørre hva vitsen er med høringsrunder hvis ikke bredden i uttalelser blir formidlet til de som skal vedta lovene.
De som advarte mot å senke aldergrensen for å høre
barn helet ned i 7 års alder i rettssaker, fikk selvsagt rett. Presset
på barna er merkbart, men hvitvaskprogrammene går for fullt. Det samme
gjelder bruken av sakkyndige i fri dressur. Presset på partene til å
inngå forlik virker demoraliserende på profesjonelle aktører som
selvsagt vet at de skyver påstått forsoning mellom partene foran sine
egne bekvemmelighetshensyn. Fullmaktslovgivning er både praktisk og nødvendig, men langt fra tilgjengelig for åpenhet og gjennomsiktighet. Samspillet mellom statsmaktene og fagmiljøer blir tatt opp i en senere artikkel om ”Kunnskapssamfunnet”. Det gjelder også i hvilken grad erfaringer med makt og demokrati blir til større prosjekter som ”Makt og demokratiutredningen”. Hva fant man egentlig ut? Og hvordan ble resultatene formidlet? Norge er et rikt land. Vi har råd til en masse ombud og direktorater, nye vekstnæringer på linje med krisesentre og barnevern: Opptatthet av omsorgssvikt og overgrep (mørketallene er som kjent alltid store) er også viktige saker for politikere av alle farger. Når kommunesammenslåingsreformen skal promoteres, er argumentet om et mer effektivt og kompetent barnevern på plass. En effekt av kommunesammenslåing er, motsatt av hva man påstår, økning i byråkrati. Vi har sett det med NAV-reformen, med skatt og folkeregister. Det blir ikke mer nærhet til beslutningene for ulike brukergrupper, heller tvert imot. Når avstanden er erkjent oppstår også frustrasjonene. Sammenslåinger og omorganiseringer er egne vekstnæringer som trenger sine konsulenter. Vi har i dagens Norge en formidabel vekst i lobbyister og samfunnskontakter. At disse i det hele tatt har livets rett, at svært mange tar seg råd til å betale for strengt tatt unødvendige og fordyrende mellomledd for å oppnå innflytelse, forteller om et samfunn som er blitt mindre demokratisk, mindre nært og mindre direkte tilgjengelig. Et samfunn hvor man helst bør ha svingod råd til å pushe sine interesser. Med våre folkevalgte som mottakere. Tanken om et representativt
demokrati er ikke dum. I solidaritet med antatt svakerestilte grupper
innrømmes f.eks Finnmarks befolkning langt flere representanter enn
folketallet tilsier. Oslo er tilsvarende underrepresentert. I dag velges
det trøndere inn fra vestlandet. Mer interessant enn hvor i geografien
polikerne kommer fra, er hvilken bakgrunn de har sosialt og yrkesmessig.
Kommuneansatte fyller opp kommunestyrene, på riksnivå er det også en
tendens til at offentlig ansatte er overrepresentert, iallfall i forhold
til primærnæringer og industri. Når grensene mellom innflytelsesnivåene
flyter, er det ikke alltid så enkelt å oppdage byråkratiets egen
politiske agenda. Et voksende byråkrati har også sine særinteresser. |
|
NETTMAGASINET SFM.NO. (SAMFUNNSMAGASINET) |