Tenk nytt innen begrepet ”Instrumentets dronning»

Publisert 16.11.20118
Foto: Skjermdump

Tiden er moden for å tenke nytt innen begrepet «Instrumentenes Dronning». Et stort, godt pipeorgel er flott – ikke bare i gudstjeneste og kirkelige handlinger, men også i konsert-sammenheng, og annen kulturvirksomhet i kirke og kapell.

Ved nyanskaffelse koster et gjennomsnitts godt pipeorgel ca. 200.000.- pr. stemme (register/klangfarge/piperekke). I nye, moderne arbeidskirker er 15 stemmers orgel det vanligste innenfor de rammer kommunen har til rådighet. Det forekommer også opptil 23 stemmer, om tilbudet og økonomien tillater. Uansett snakker vi om flere millioner. Foruten selve installasjonen, påløper jevn temperatur, luft-fuktere for pleie av treverk i tre-piper, vind-lader, abstrakter, og skinn. Og jevnlig tilsyn, stemming og justeringer, samt smøring av viftemotor. Alt dette vedlikeholdet koster også tusenvis – hvert eneste år. Når eldre orgler må ha restaurering/reparasjoner/oppgradering – blir det fort også millionbeløp.

En del norske organister fnyser når de hører om kirker som har tenkt nytt og økonomisk, og har anskaffet vår tids og framtidens orgel – det digitale kirkeorgel. Perioden med elektroniske orgler – som var slitsomt å høre på, og kjedelig å spille på – er forbi. Den redsel – eller frykt for å bli sett av kolleger, om det ble kjent at man har et digitalt orgel å spille på – skyldes gammel stahet, og manglende kunnskap om hvor bra disse vår tids kirkeorgler faktisk er.

Når et topp kvalitets digitalt orgel med 3 manualer, 60 stemmer, og en fantastisk og allsidig orgel-klang kan skaffes for 350.000.- til 500.000.-, inkl. spesial-høyttalere montert på hensiktsmessige plasser i kirkerommet, ofte bak eksisterende pipe-fasade, – ja, da er det ikke rart at så vel kirkeverger som vidsynte organister velger et orgel av denne typen! Null vedlikehold, null stemming, ikke avhengig av jevn varme og fuktighet!

På det europeiske markedet er det i dag 3 digitale kirkeorgel-merker som hevder seg i teten. Viscount (Italia), Johannus (Nederland) og Allen (USA). Johannus og Allen bruker samplings-teknologi (opptak av pipeorgler). Viscount har sin egen prisbelønte og patenterte Physis Modeling-teknologi, hvor hver eneste tone/fløyte i gode pipeorgler blir modellert til en 100 % nøyaktig «klone» av originalen. Fine små frekvenser – som ikke kan høres i opptak, kommer med hos Viscount. Sammen med markedets beste klaviatur, og gunstige prisnivå, er nettopp dette merket markedsleder i verdens kirker og katedraler.

Digitale kirkeorgler av god kvalitet regnes å ha en levetid- uten problemer – på minst 25 – 30 år, ved daglig bruk. Mange moderne pipeorgler har ikke så lang levetid en gang, og dyre reparasjoner påløper. De har sjelden samme håndverksmessige kvalitet som da de store mestere på 1600-, 1700- og 1800-tallet bygget instrumenter av klasse, og med sjel. En del av disse mesterverk er tatt skikkelig vare på, mens andre er skrotet. Jeg nevner som eksempel Wagner-orgelet under rosevinduet i Nidarosdomen, og Gloger-orgelet i Kongsberg kirke. Rundt om i bygd og by finnes dessverre mange slitne, funksjonshemmede orgler, som absolutt fortjener en langt bedre, moderne erstatning – uten å ruinere kirkens eller kommunens budsjett. Så vel menighet som organist fortjener et godt orgel – som klinger slik et godt orgel skal! I årevis! Til info: Viscount i Skandinavia er representert ved Jerker Antoni Konsult AB, Stockholm, Johannus i Norge ved Kirkeorgel.no, Oslo, og Allen var det Norsk Musikk Instrumenter som hadde. Om det er slik pr. i dag vites ikke.

Terje Haugom, pensj. organist.