Av Ole Texmo
Oslo - sfm.no. Publisert
6.1.2008. (Med enerett Samfunnsmagasinet)
De fagene som har størst innflytelse og betydning for
barnevernets virksomhet er Juss og Psykologi. Dette gjelder på alle
nivåer – i teori og praksis. Det er juristene som lager lovene; det
er deres tenkning som i hovedsak gjennomsyrer retts- og
forvaltningspraksis, som danner mønster for forståelse og regulering
av konflikter. Jussen har som fag betraktet sine klare
begrensninger, noe juristenes egne organer delvis vedkjenner seg.
Derfor anliter de seg på psykologer. Som om denne profesjonen
besitter den nødvendige menneskekunnskap som skal til for å fatte
forsvarlige beslutninger samt følge opp og undersøke hvordan praksis
virker. Å fraskrive seg ansvar er en viktig del av den juridiske
ekspertise.
Språk med
liten eller ingen mening
Fag defineres gjennom metode og måten kunnskap produseres. Verken
jussen eller den del av psykologien vi forholder oss mest til, den
kliniske psykodynamisk orienterte psykologien, kan strengt tatt vise
til metode som står for målbarhet, sammenlignbarhet og
etterprøvbarhet, kriterier som må være oppfylt for å kunne vise til
kunnskap. Jussen har sin ”gjeldende rett” og psykologene sine
selvforsikringer basert på forestillinger om ervervet klinisk
intuisjon og evne til å foreta skjønnsmessige vurderinger. Men ingen
av disse fagene evner å definere hva skjønnet består i, hvilke
tilfeller skjønnet anvendes på, f. eks når man mangler relevant
kunnskap eller grenseoppgangen mellom kunnskap og myter er uklar.
Slik mystifiseres jussen og psykologien, pakket inn i et språk som
gir liten eller ingen mening.
Mangel på systematikk og
elementær oversikt og evne til å formidle vitenskapelige størrelser
som understreker hva som måles og hvordan måleinstrumenter kan
inneholde feilkilder, hvordan tolkninger og skjevhet i utvalg,
mangel på kontrollgrupper mv, fører til at når jurister og
psykologer underviser sosionom- og barnevernpedagogstudenter som
senere skal utøve psykonomiet, har de ingen egentlig kunnskap å
formidle. Legitimitetskrisen i barnevernet er formidabel. Produksjon
av faglitteratur bærer preg av mangel på presisjon i hvilken
kunnskap som søkes og hva denne skal brukes til. Med mulig unntak
for de rettferdiggjørende strategier som immuniserer mot kritikk og
opprettholder mytene om det fortreffelige barnevernet og foreldrenes
omfattende svikt. Hvert fjerde barn utsettes for omsorgssvikt sier
Kari Killen, men hvor er det empiriske grunnlaget? Hvor er
kontrollgruppene i undersøkelsene?
-
Konstruerer en virkelighet
Mangel på faglige ferdigheter hos jurister og psykologer genererer
feiloppfatninger hos psykonomene. Juristenes rettskildelære som er
deres ”metode” gir ingen anvisninger på hvordan vedtak og
rettsavgjørelser kan etterprøves mot erfaring. Psykologene på sin
side bygger på selverklærte myter om at læring kommer med en ikke
nærmere definert erfaring. Begge fagene har stor tro på egen
dømmekraft, men mangler begreper for både å kunne stille opp
metoderegler som kan sjekke om vedtak og rettsavgjørelser oppfyller
intensjoner i lov og dom. Beslutninger er viktige former for
utøvelse av makt og myndighet, men mulighet for å kontrollere
ivaretakelse av omsorgsbehov undergraves. Fordi man mangler metodisk
verktøy som tilfredsstiller vitenskapelige krav. Rettferdiggjøring
er viktigere enn begrunnelseskrav.
Jurister og psykologer
kommer sjelden i profesjonskamp. Deres samforstand skriver seg fra
en felles interesse i å tilpasse behovet for immunitet i forhold til
barnevernets vedtak og avgjørelser. Eller som en av barnevernets
mest lojale fagpersoner, psykolog Elisabeth Bache-Hansen uttrykker:
”konstruere en virkelighet som rettferdiggjør det valgte
beslutningsalternativet”. Kart og terreng snus på hodet.
Jurister er eksperter på å tilrettelegge og administrere
forskyvninger og omforeninger. Det er ingen tilfeldighet at ”status
quo” er den mest virksomme faktor i mange saker. Psykologenes
tilknytningsteorier er tøyelige. Hva som skjer under tiden; hvordan
saker og ting utvikler seg, fanges ikke opp. Minst av alt hvordan
ulike faktorer virker inn på beslutningene. Kunnskap og omsorg er
underordnet.
Sakkyndige
spiller på følelser
Med henvisning til ”barnets beste” kan innhold bestemmes
utfra systemhensyn, begreper omforenes etter behov.
Systembetingelsene ligner på strukturen i de hersketeknikkene
Ingjald Nissen beskrev i sin bok ”Psykopatenes diktatur”.
Nissen beskrev 9 hersketeknikker som senere har blitt stjålet av
feministene Berit Ås og Harriet Holter og tilskrevet menn. Det
jobber imidlertid mange kvinner i barnevernet. Anvendt i den
personlige profesjonsutøvelse og på institusjonsnivå i ”psykonomenes
demokratur” hvor legalitetsprinsippet kun hører hjemme i
juss-doktorenes disputaser, gjenfinner vi størrelser som Isolering,
Skyldskaping, Dobbeltkommunikasjon, og Mystifisering (Holter) og
Usynliggjøring, Latterliggjøring, Tilbakeholdelse, Fordømmelse
uansett hva du gjør, og Påføring av skyld og skam (Ås).
Ingjald Nissens beskrivelser
som Holter og Ås har brukt til sine formål, er med modifikasjoner
temmelig universelle. ”Psykopaten” beskrives oftest i sammenhenger
som familiekonflikter, men ser vi på karakteristikkene er det ikke
vanskelig å kjenne igjen flere trekk fra f. eks hvordan sakkyndige
opptrer: ”alltid i kamphumør, spiller på følelser, suggererer og
intrigerer; forbyr omtale av ømtålige spørsmål samtidig som man
skaffer seg beundring og får sentral rolle; forventning som
imøtekommes fremkalles av ny forventning og det skapes usikkerhet om
en blir fornøyd, med tilhørende skyldfølelse; den herskesyke
aktiverer usikkerhetsfølelse, bringer andre inn i egne konflikter og
sørger for at andre blir psykisk avhengige av en selv”. Noen som
ser mønsteret i barnevernets hersing med familier?
Mystifiserende psycho-babble
Zygmunt Baumann hevdet at moderne teknologi og logistikk var en
viktig forutsetning for gjennomføring av Holocaust. For at det
administrative apparatet skulle fungere måtte avstanden til ofrene
opprettholdes med avanserte byråkratier. Vi trenger ikke trekke
sammenligningen lengre. Parallellen er klar nok. Nazismen anlitet
seg på psykiatere for å legitimere sin rasisme. I vårt samfunn har
vi psykologer som villig uttaler seg om påståtte arvelige defekter
som gjør foreldre uskikket til å ta seg av sine barn. ”Den
sosiale arven” er blitt et begrep som opprettholder myter som
nødvendiggjør barnevernets inngripen i generasjon etter generasjon.
Samtidig usynliggjøres det paradoksale i at behandling og utredning
som sysselsetter mengder av psykonomer, egentlig ikke er ment å ha
noen virkning.
Juristenes ufølsomhet kan
forklares med at menneskelige spørsmål strengt tatt ikke er
juristenes bord. Men hva med jussen selv? Hvor er juristenes behov
for å etterprøve sine egne beslutninger forankret? Behovet for å
lære av erfaring. Psykologi kan være så mangt. Vi har mange ulike
retninger. Kognitiv psykologi som vesentlig dreier seg om sansning,
hukommelse og påvirkning er interessant for å etablere
utredningskompetanse. Vitnepsykologer som kan kartlegge utsagns
oppkomst og utviklingshistorie burde være etterspurt. Men rett og
forvaltning sverger til klinikernes mystifiserende psycho-babble.
Lukket rett skal angivelig beskytte barna, men dekker til
systemovergrepene ingen skal få vite om. Unntatt ofrene påført skyld
og skam. Barnevernet rekrutterer sine avhengige. |