![]() |
Av Ole Texmo Oslo - sfm.no. Publisert 14.01.2008. (Med enerett Samfunnsmagasinet) Det er flere grunner til at familier kommer i kontakt med barnevernet. Grovt kan man skille mellom tilfeller hvor familier selv tar kontakt og tilfeller hvor barnevernet, oftest på grunnlag av bekymringsmeldinger formidlet anonymt eller via angiversamfunnet som har utviklet seg, bestemmer seg for å se nærmere på forholdene i hjemmet. For alle typer tilfeller kan man spørre seg: Fikk barna hjelp? Enkelte nyanseringer er imidlertid på sin plass, bl.a. om det var reelt behov for barnevernets assistanse og inngrep. Sier man i utgangspunktet at familien selv er den nærmeste til å vurdere behov for hjelp fra fagfolk, kan vi ta for oss slike eksempler først. Dette gjelder f.eks. de såkalte ”syndrombarna”. Overprøver
spesialisters anbefalinger Noen barn har spesielle behov. Dette gjelder for de mer kjente ADHD-diagnostiserte hvor kunnskapen etter hvert har blitt mer utviklet, men hvor diagnoseimperiet fortsatt gjelder som norm for utvidelse av psykonomiets markedsandeler. I tillegg har vi mindre kjente syndromer som Tourettes, Aspergers, diGeorge og FAS (føtalt alkoholrelatert syndrom). Diagnosene er i mange tilfeller usikre. Barnevernets egne eksperter behersker ikke grenseoppgangen mellom arv og miljø; psyke og soma; mellom organisk/genetisk bestemte faktorer og oppvekstbetingede forhold. Like forbannet overprøver man foreldrenes egne observasjoner og spesialisters anbefalinger, både med tanke på barnets behov for grunnleggende tillit og trygghet, og behov for spesialbehandling. Barnevernets konklusjoner er oftest tilpasset psykonommarkedets behov. Foreldre som tar kontakt med barnevernet løper en stor risiko. Ser ikke
behovet for seriøs forskning I de tilfellene hvor barnevernet griper inn uten av familien har bedt om hjelp, vil beslutningsgrunnlaget for vedtak og avgjørelse som regel bli påvirket av hvordan mistanken om omsorgssvikt har oppstått og utviklet seg. Men fordi barnevernet i likhet med resten av psykonomveldet ikke evner å skille mellom utredning og behandling, begår de en rekke slutningsfeil som har betydning for hvordan sakkyndige og andre fagpersoner tilrettelegger omsorgsovertakelse. Vi har tidligere sett hvordan mandat for sakkyndige er bygd opp med undersøkelsesmomenter som inneholder elementer som sørger for at både vilkår for barnets spesielle behov og foreldrenes sviktende evne til å dekke behovene, blir oppfylt. Slik kan barn brytes opp fra sine foreldrehjem, tilsynelatende fordi deres omsorgsbehov ikke ble dekket. Barn under
barnevernet kommer dårligere ut Mangel på faglighet med tilhørende mulighet for å sjekke om barnevernets tiltak og vedtak, samt om rettens avgjørelser holder mål, er ikke tilfeldig. Vi har flere ganger i denne serien mer enn antydet at barnevernets ideologi er basert på utvanning av skillet mellom makt og omsorg, for å skape grunnlag for virksomheter som sysselsetter sosionomer, psykologer og barnevernpedagoger. Vi kan ta med juristene også. Rotete lovgivning skaper behov for avklaring og regulering, men oppfølgingen av hvordan det går er ikke underkastet kvalitetsikring. Uten systematisk tilbakemelding lærer man ikke hvordan beslutningene fungerer for de berørte og for systemets innretninger og nivåer. Denne tendens er symptomatisk for hvordan man forsømmer å følge opp barna som blir tatt fra foreldrene. Mangler
begrep om grensesetting Man kan knapt åpne en avis uten å lese oppslag om problemer på barneverninstitusjoner, enten det er drap eller rømninger, branner eller slagsmål. Mest sannsynlig er det barnevernet som verken kan tilby barna omsorg eller sette grenser. På barnevernets institusjoner blir de unge introdusert for rus og kriminalitet, debuterer tidlig seksuelt, får et unormalt forhold til penger og verdier og hvordan man opprettholder normale liv med jobb og selvdisiplin. Mange barn utsettes for vold og overgrep. Også fra barnevernets egne ansatte og fosterforeldre. Biologiske foreldre har naturlige sperrer mot vold overfor sine barn. Barnevernet mangler begreper om grensesetting. Men skyver gjerne ansvaret for systemskapte problemer over på foreldrene. |
Linker til seriens øvrige deler: