Av Ole Texmo
Oslo - sfm.no. Publisert
11.02.2008. (Med enerett Samfunnsmagasinet)
Norge har ratifisert flere internasjonale konvensjoner og
senere gjort dem til norsk lov gjennom såkalte inkorporasjoner.
Dermed er Norge forpliktet av både den europeiske
menneskerettighetskonvensjonen (EMK) og FNs konvensjon om barnets
rettigheter som gjennom vedtak av 1999 og 2003 har rang av
overordnet lovgivning. Men i hvilken grad blir de folkerettslige
prinsippene Norge later til å ville ha som sine egne lovregler
bindende i praksis? Hvilken funksjon har de og hvordan blir de
etterlevd? Er konvensjonene mer enn bare fine ord på et papir,
forfattet av jurister som er eksperter på ansvarsunndragelse,
vedtatt av politikere som vet hva som tar seg pent ut?
Fradømmes
mulighet for gjensidig kontakt
At regelverket er bindende betyr at enkeltbestemmelser beskytter
borgerlige rettigheter til f.eks. familieliv og privatliv – artikkel
8 i EMK. Dette er kan hende den oftest påberopte bestemmelsen fra
foreldrehold i saker som berører barn og foreldre. Norge forplikter
seg til å respektere retten til familieliv, men Fy-nemnd og retten
fradømmer i mange tilfeller foreldre og barn muligheten for
gjensidig kontakt. Når det skal avgjøres om retten krenker artikkel
8 og evt. også andre bestemmelser om f.eks. effektiv og rettferdig
rettergang (art 13 og 8 respektive), trer juristeriet i verk.
Foreldre som taper en barnevernsak i det norske systemet må uttømme
alle rettsmidler for å oppfylle formkravet om å få en klagesak
behandlet.
Men nåløyet er smalt. Kun få
saker slipper gjennom. Av familiesaker vi forholder oss til i denne
serien er det vesentlig barnevernsaker hvor resultatet er brudd i
kontakten mellom foreldre og barn. Men også barnefordelingsaker og
saker med utspring i systemovergrep mot barn under opphold på
barnehjem finner veien til Strasbourg. Alle disse sakene blir silt
gjennom et system som ikke tillater alle legitime saker å bli prøvd
da belastningen på domstolen ville sprenge kapasiteten. Kriteriene
som brukes for å sile sakene er ikke offisielle, men en sak må
utvilsomt ha en prinsipiell betydning utover forholdene i den
enkelte sak skal den taes opp til doms. Dette berører særlig EMDs
symbolfunksjon som overordnet veileder i lov og rett for de
nasjonale lovsystemene.
Staten
gjorde ingenting for å reparere skader
Rettskildevirkningen som veileder for gangbar juridisk argumentasjon
generelt for sakstypen og spesielt for det enkelte saksforhold, må
skilles fra rettskraftvirkningen. Det er her juristeriet settes i
gang. I sine doktorgradsavhandlinger og fagbøker skriver norske
jurister på høyeste akademiske nivå som om den norske stat har en
opplagt forpliktelse til å gjenopprette en erkjent krenkelse når og
hvis Norge blir dømt i Strasbourg. At en skade skal repareres,
særlig når øverste domstol har sagt sitt, virker logisk. Men
juristene har et begrep kalt ”umulig” som kan benyttes når systemets
evne og vilje svikter. Alternativt fortolker de rettsplikten i ly av
uttrykksmåten ”så langt som mulig”. I den mest kjente og symboltunge
norske saken hittil i barnevernhistorien, Adele Johansen vs Norway,
vant Adele mot staten i 1996 etter å ha blitt krenket av
myndighetene tilbake i 1989 da barnet ble tatt fra henne.
Men den norske staten gjorde
ingenting for å reparere skadene, verken for mor eller barn. Tvert
imot undergravde de mulighetene for å gjenopprette kontakten. Denne
malpraksis er glatt underslått av alle juridiske forfattere som
delvis har bygget sine karrierer på lite meningsbærende tekster om
virkningene av EMK på barnevernrettens område. Om
rettskraftvirkningen av dommen i Johansen vs Norway heter det bl.a.
at det kun er det opprinnelige vedtaket i det daværende utvalget for
sosiale saker (pr 1990, før Fylkesnemnda ble etablert) som er
gjenstand for kritikk av EMD, ikke de etterfølgende rettsavgjørelser
som stadfester vedtaket om å ta fra moren hennes datter. Vilkår for
å få en sak prøvd i EMD er at alle rettsmidler er uttømt, herunder
anke til topps i det nasjonale rettssystemet.
Norsk
rettsapparat hever seg over
EMK
Er det da logisk at det er det første vedtaket og ikke den
rettskraftige dommen som avsluttet saken nasjonalt som blir
gjenstand for kritikk? Norge ble faktisk dømt i denne saken for å ha
krenket retten til familieliv gjennom fratakelse av foreldreansvar
og samværsrett. Likevel mener fremtredende jurister at Adele
Johansen ikke hadde rett til kontakt med sitt barn, minst av alt å
virkeliggjøre foreldreansvar og omsorg for barnet. Norske jurister
er systemlojale inntil det selvutslettende. ”Barnets beste” forståes
slik: Fordi man ikke kan anvende et tilbakeskuende perspektiv i
saken kan heller ikke hensynet til reparasjon av krenkelsen.
respekteres. Slik undergraves respekten for EMD og muligheten for å
gjenopprette krenkelser:
I Norge sitter det en mengde
jurister som snakker fint og flott om respekt for lov og rett, men
som ikke går av veien for å undergrave tilliten til logikk og sunn
fornuft. Alle saker i Strasbourg blir avgjort på grunnlag av
vurdering av fortidige handlinger. Men i det norske rettsapparatet
hever man seg over EMD. I den andre runden i Adele Johansen-saken,
da norsk barnevern ville ta fra Adele foreldreansvaret for å kunne
bortadoptere barnet, ville man selvsagt snakke minst mulig om
konsekvensene av dommen fra 1996. Men problemstillingen var ikke til
å unngå: Hvordan skal et vedtak og senere dom om å ta fra Adele
foreldreansvaret og dermed muligheten for kontakt med barnet sitt
overhodet legitimeres? Løsningen for juristene finnes i ”barnets
beste” – mantraet som ikke trenger nærmere begrunnelse.
Norge har
hittil nektet å ta kritikk
Når tiden har laget alle sår kan det insensitive juristeriet slå
fast at man ikke må risikere et nytt menneskerettighetsbrudd ”for
å legitimere det første”. Minus pluss minus gir pluss. Retten
får alltid rett, også når den tar feil. Man skal være klar over
slike forhold når man vurderer å investere tillit til systemet og
påberoper seg folkeretten. Barnekonvensjonen sies også å være
bindende, men hvordan skal bestemmelsene følges opp? Fins det
effektive sanksjoner mot brudd på bestemmelser om ”liv og helse;
skolegang og utvikling; deltakelse og innflytelse; omsorg og
beskyttelse”? Kan vi f.eks overlate til barnevernet, fylkesnemnd
og rettsapparat å administrere beskyttelsen av våre rettigheter,
herunder også hensynet til våre barn. Erfaringer tyder på at
systemhensyn har forrang.
Klageadgangen rekrutterer en
mengde jurister. Plakat-saken vi omtalte i forrige del skal til
Strasbourg. Det samme skal ventelig det stort anlagte
gruppesøksmålet mot barnevernet som hittil har rekruttert flere
hundre familier, når saken er blitt avvist i det norske
rettsapparatet. EMK-jussen handler bl.a om forholdet mellom nasjonal
lovgivning og folkeretten. Norge har hittil nektet å ta kritikk,
heller ikke når det gjelder uskyldspresumpsjonen (art 6.2) hvor
Norge er dømt flere ganger. Falske overgrepsanklager har fritt
spillerom, også i barnevernsaker. Parallelle internt selvmotsigende
rasjonalere med ulike beviskrav eksisterer side om side. Gitt at
saksøkerne som representerer gruppesøksmålet har rettslig interesse
iflg. tvistegjenstanden som uttrykker påberopte krenkelser, kan det
bli en drøy lærepenge å vente 8-9 år til et eventuelt utfall gir dem
”rett” men ingen barn tilbake. De folkerettslige tekstene er
utformet av jurister.
|