Trenger innbyggerne i Trøndelag et eget NAV-Ombud?

Publisert 23.6.2026
Foto: Colourbox arkiv.

Svaret på dette bør være et klart JA. Industri og Næringspartiet (INP) som jeg representerer i Trondheim bystyre og Trøndelag fylkesting ser at altfor mange blir feilbehandlet i NAV systemet. Til tross for dyre advokater så er det mange som går til sak mot staten og deres håndtering. NAV ombudet skal ha tilstrekkelig juridisk kompetanse samt mandat til å utøve skjønn. NAV opptrer ofte som tilbyder, aktor og dommer i en og samme sak.

NAV ombudet skal veilede privatpersoner i forhold til regelverk og påse at relevante lover, som eksempel Forvaltningsloven overholdes. Det er derfor svært viktig at et NAV Ombud skal være den instansen «kundene» kan henvende seg til for å få en uhildet gjennomgang av hvordan man er blitt behandlet. NAV ombudet skal bidra til å minske avmaktsfølelse og redusere konflikter, som ofte er resurskrevende for NAV/Stadsforvalteren og ødeleggende for mennesker.

Mange opplever at NAV-systemet svikter i oppfølgingen, de får ikke nødvendig informasjon og de opplever saksbehandlingsfeil. FFO Trøndelag har tidligere i skriv til fylkesordfører i Trøndelag påpekt at det er behov for et uavhengig NAV-ombud som kan bistå brukerne i deres kontakt med NAV. Et NAV-ombud må kunne bistå når det gjelder hele arbeids- og velferdsforvaltningens lovgivning og ansvarsområde.

Jeg har tidligere tatt opp spørsmålet om NAV-ombud i Trøndelag fylkesting og Fylkesordføreren støttet undertegnede om at dette var en viktig sak, og stilte seg bak et samlet Storting i at det er på tide å få på plass et NAV-ombud. Vi trenger fremdeles et eget NAV-ombud i Trøndelag. Mange føler avmakt i møte med et system de opplever ikke ivaretar deres behov, og hjelpeapparatet oppleves ofte som en motpart. Dette fører til at mange gir opp underveis fordi det ikke finnes noen uavhengige hjelpeinstanser å gå til.

Svein Otto Nilsen
Gruppeleder for Industri og Næringspartiet (INP) i Trondheim bystyre og
fylkestingsrepresentant i Trøndelag