INP etterlyste psykiatriambulanse i Trondheimsområdet

Publisert 26.6.2026
Illustrasjonsfoto: iStock

Industri og Næringspartiet (INP) ser på Psykiatriambulanse som et viktig tilbud. I noen tilfeller har helsetjenesten behov for bistand fra politiet ved transport av personer med psykiske lidelser. Slik bistand kan for eksempel innebære å bringe personer til tvungen legeundersøkelse eller bringe personer videre til psykisk helsevern. Det er helsetjenesten som vurderer og tar stilling til om det skal anmodes om bistand, og nødvendigheten av bistanden.

Dagens erfaringer er at politiet enkelte ganger opplever å bli brukt for ofte, og at helsetjenesten noen ganger erfarer at det er vanskelig å få bistand fra politiet. Helsedirektoratet har, sammen med Politidirektoratet, revidert rundskrivet om Helsetjenesten og politiets ansvar for psykisk syke. En målsetting i samarbeidet er å løse ansvarsoppgavene på en minst mulig inngripende måte og til det beste for disse personene. Revidert utgave presiserer nærmere når det er behov for bistand fra politiet, for eksempel i forbindelse med transport, og når helsetjenesten selv kan ivareta dette.

Det er derfor svært viktig at man får på plass egne psykiatriske ambulanser for innleggelser på en rekke plasser. Jeg har løftet denne saken flere ganger i bystyret og byrådet skulle etter et medlemsforslag fra meg ta kontakt med det regionale helseforetaket for å se på muligheten til å etablere som prøveprosjekt psykiatriambulanse i Trondheims-området. Jeg vil nå som gruppeleder i Industri og Næringspartiet (INP) etterspørre hvor saken står i 2026. Er det fremdeles en dialog med det regionale helseforetaket for å se på muligheten til å etablere som prøveprosjekt psykiatriambulanse i Trondheimsområdet?

Svein Otto Nilsen
Bystyrerepresentant for Industri og Næringspartiet (INP) i Trondheim

Redaksjonens merknad: Sfm.no er nå gjort kjent med at aktuell avdeling i Trondheim kommune, nå har respondert på saken fra INP representanten Svein Otto Nilsen. Tilbakemeldingen til artikkelforfatter, tyder på at saken blir meldt inn til faglige samarbeidsutvalg (FSU) i helsefellesskapet. Dette ifølge en e-post fra Siri Holm Lønseth (H), byrådssekretær i Byrådsavdeling for sosiale tjenester i Trondheim kommune. Red.