Publisert 26.6.2026
Foto: Privat
Våkn opp, du som sover! Samme ord som begynnelsen på en gammel salme. Men – dette handler ikke om troens mysterier, derimot de trusler som kommer fra Norges Banks administrasjon, hvor det på misantropisk vis hevdes at det kommer 3 – 4 rente-hevinger til, for å motvirke fantasifosteret inflasjon! Går ikke hensynet til det norske folkets ve og vel foran kroneverdier? ALT dreier seg om penger og verdi!
Rente-, skatte- og avgifts-politikken i Norge er hinsides ALL fornuft! Er banksjefen i Norges Bank, ledelsen i Finansdepartementet, statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Jens Stoltenberg totalt blinde for konsekvensene av det de driver med? Når lånerenten går opp, tvinges mange familier fra sine hjem, der huslån, strøm, bompenger, matpriser og ditto moms, forsikringer, kommunale avgifter – og i mange tilfeller også eiendomsskatt, – og drivstoffpriser, det det koster å ha barn og ungdom i huset osv. osv. Fra sakkyndig hold bekreftes det at antallet tvangssalg av boliger, og tiltakende fattigdom øker jevnt og trutt! Ser dere ikke det?!
Dere som styrer denne utviklingen – dere har multi-million-lønn, og aner ikke hvordan det er å slite med å få endene til å møtes! Og vi – det norske folk – er SLØVE! Vi finner oss i ALT som denne finans-kvartetten finner på for å plyndre oss, ribbe oss for det vi trenger til hus, hjem og familie! Bare vi – noen få skribenter – tør å åpne kjeften å synge ut om hvor skeiv og gal denne penge-politikken er! Hei du som sitter og sløver foran TV-en! Våkne, stå opp, protestér og fortell regjeringen hva DU synes om dette Gale-Matias-opplegget de trer nedover hodene våre! Svenskene – DE VET hva de driver med! Er det rart om nordmenn emigrerer til Sverige? Regjeringen der består av filantroper – menneskevenner, – som vil folkets beste! OG GJØR NETTOPP DET!!
Vi trenger en ny kurs! Vi trenger så absolutt at de blå-grønne setter en stopper for det marerittet finans-myndighetene har startet! Folkets liv og helse, velferd og eget tak over hodet, og kunne klare seg UTEN sosialhjelp – det MÅ være en menneskerett! Norges Sosial-Demokratiske parti (kalt Arbeiderpartiet!) Må enten kopiere svenskene snarest – på ALLE områder som berører folks privatøkonomi – også mht. STYRINGSRENTEN! -, eller komme seg ut av regjeringsbygget fortere enn f…! Og gi nøklene til Sylvi Listhaug (FRP), så hun og de blå-grønne får muligheten til å rette opp dette misantropiske rotet dere rød-grønne har stelt i stand! ALLE skulle få skattelette hvis Jonas vant! Jau, sa eg smør? Månen er en gul ost, og Julenissen bor på Nordpolen! Løgn og atter løgn! APs troverdighet er sunket dypere enn Marianegropen – 11.034 meter! Og Norges Bank følger etter! Våre liv, vår trivsel og velferd betyr mer enn kronens jo-jo-verdi! Våkn opp, du som sover! Kan være for sent i morgen!
Terje Haugom, samfunnsdebattant.





