Bergen 5.8.2016
Av Terje Haugom.
Politisk kommentator for Moderetane
Illus.foto: JH Media/Toyota
Hvorfor, Siv? La oss se på et godt eksempel på avgifts-galskapen vedr. bil i Norge, sammenlignet med tilsvarende i Sverige – landet uten olje og gass. Og vi bruker pick-upen Toyota Hilux som eksempel:
Som varebil er prisen 316.065 kroner for Extra Cab med manuelt gir i SR-utførelse. Double Cab koster 326.166 kroner i den samme utførelsen, mens Double Cab med automatgir koster 344.906 kroner i SR-utførelse, og 367.509 kroner i SR+. I Norge. I Sverige ca. 175.000.-!
Vil du ha personbil og glede deg over bakseter, blir derimot ikke tallene fullt så hyggelige. Da koster en Double Cab med manuelt gir 639.900 kroner i SR-utførelse, og 668.800 kroner i SR+. Vil du ha automatgir, er prisene 678.900 kroner for SR, og 707.800 kroner i SR+.
I Sverige vil en fullspekket bil av denne typen koste rundt 350.000 kroner… Altså halve prisen! Det må være lov å spørre finansminister Siv Jensen hvordan hun får sove om natten, med en slik vanvittig forskjellsbehandling av norske bilkjøpere i forhold til svenske? Baksete-avgiftene i Norge er mildest talt SYKE!
Bilfolk i f.eks. Tyskland ler seg skakke av måten norske myndigheter behandler bilistene på. Selve baksetet følger med SUV-bilene og dobbel-kabinerne (pick-ups), men må demonteres og pakkes i plast, før bilen registreres med grønne skilt. Først etter 10 år kan setet monteres og brukes – uten avgift til staten! Forstår leserne logikken i dette? Eller skal vi si galskapen?
Partiet Moderatene (MOD) vil – når velgerne gir oss de nødvendige stemmer – blant andre viktige saksområder også ta tak i nettopp disse totalt unødvendig høye avgiftene, og bringe nivået ned til svensk standard! Ærlig talt, Siv Jensen, – dette – og bompengesystemet – er flåeri, i et land som har råd til å fjerne begge deler! Folk må kunne kjøpe og bruke sin bil – uansett modell og type, med eller uten baksete – til pris levert på kaien i Oslo, pluss evt. mva. Ikke en krone mer! That’s it!