Publisert 8.12.2020
Foto: Colourbox
Når hjerneforskningen for lengst har påvist, at det siste området i hjernen som blir ferdig-utviklet er området som forstår konsekvenser av det man gjør, og det ved 25-årsalder, – er det galskap å gi førerkort til 16-åringer! De er på ingen måte klare til å vurdere forholdet til fart, avstand, bremselengder, osv. Når nå el-bilene utstyres med lynraske el-motorer på mange hundre hestekrefter, har vi allerede sett hvordan en 19-åring bak rattet påførte seg selv og andre død og elendighet! Den eller de som foreslår at 16-åringer skal kjøre bil, viser stor grad av uforstand og uansvarlighet! Ulykker skjer på bygdeveier også!
Vil man ha ned trafikkdødeligheten, bør følgende innføres: Aldersgrensen heves til 20 år for oppkjøring, og kan få kjøre opp til midlertidig sertifikat – med 2 års prøvetid. I de 2 prøve-årene skal bilen ha et godt synlig oblat i frontruten og bakruten, som forteller at det er en fersking bak rattet. I de 2 prøveårene skal de ikke kjøre bil på motorveier. Som i England. Når de er 22 år – og har vist plettfri kjøring i trafikken, kan de få et fullverdig sertifikat, og oblatene fjernes.
Dessuten må kontrollen av den håndholdte mobil-bruken bak rattet bli vesentlig skjerpet, og bøtene og prikkbelastning oppjustert. Har man ikke automatisk bluetooth-opplegg i bilen, skal bilen stå dønn i ro – ute av kjørebanen – før meldinger leses eller besvares, eller samtaler finner sted. Håndholdt mobil er direkte årsak til mange møte-ulykker og utforkjøringer, og er selvsagt totalt forbudt! Kombinert med ten-åring bak rattet, er det garantert livsfarlig å befinne seg på veien. Faren for katastrofe er da 99 % – minst!
Terje Haugom, samfunnsdebattant.