Publisert 14.4.2023
Foto: Colourbox
Klima- og miljøbevegelsen i Norge – i fremste rekke MDG (Miljøpartiet De Grønne) – vil ha 50.- kroner literen for drivstoff for å få bukt med fossilbilene. De politikerne burde hatt sin egen planet, hvor de kunne sykle og gå så mye de lyster. Da bygger man samfunn!
Hvordan hadde det norske samfunn sett ut, dersom MDG og likesinnede hadde styrt landet? Det er bilen, tog, skip og fly som er limet i samfunnet, som sørger for at varer og gods kommer dit det skal, at folk kommer seg på jobb og skole i utkantstrøk – og utkantstrøk er det mest av i Norge, ikke byer. Norge er dessuten det land i verden der miljø-bløffen har ført til flest el-biler, vanvittig kostbare sykkelveier og -tunneler (se i Bergen). Av samme grunn er det svært mange som også opplever at å kjøpe el-bil kanskje ikke var det smarteste en kunne finne på. Redningsbiler fra NAF, Viking og Falck har et salig kjør med å hjelpe elbilister med å få bilen på lading, når batteriet er flatt i ingenmannsland. Og de som må kjøpe nytt batteri, må ofte låne med huset som sikkerhet.
Da er det heller ikke så rart at bruktmarkedet selger diesel- og bensinbiler så det kviner. Også der må det ventes på de mest populære modellene. De som alltid går når de skal, de som går uansett hvor du befinner deg i landet. Likevel liker 9 av 10 nybil-kjøpere å være «trendy» og «in» i nabolaget, og kjøper el-bil. Men om det er den ene som valgte diesel eller bensin, eller de ni som valgte trendy batteribil som er mest fornøyd i lengden, er en helt annen sak.
Mye tyder på at en del av de mest kvalitetsrettede bilfabrikantene i Europa og Asia vil produsere nye motorserier for fossilt drivstoff, som de hevder vil være så å si utslippsfrie. Deriblant Mercedes Benz og BMW (Bayerische Motoren Werke). Det vil være utilgivelig galt av EU – og den norske regjering – å forby salg av de nyeste bensin- og dieselbilene. Samfunnet vil kreve mer og mer pålitelighet og driftssikkerhet av moderne kjøretøyer i framtiden. Og inntil noe bedre og mer pålitelig en bensin- og dieseldrevne kjøretøy slippes på markedet, må verden få bruke det beste de har. Og det er IKKE batteridrift som krever lading. Gode løsninger finnes – som Thorium-drevne elbiler, og motorer som går på rent vann med molekylspalting, – men oljeselskapene og sjeikene vil ikke slippe dem på markedet, før det nærmest er tomt for olje. Det er disse rike toppene som bestemmer. Ikke MDG.
Det er all grunn, kjære folkevalgte på Stortinget, å la nordmenn få bruke de bilene de liker best, og holde drivstoff-prisene på et lavt nivå. Alle i Norges langstrakte og kronglete land trenger å få bruke sine pålitelige og driftssikre biler til samfunnets beste! Klima-bevegelsen – bl.a. i Paris – har gjort nok skade som den har med å skremme vettet av delegatene med sine skrekk-visjoner. Virkningen er nærmest religiøs! Og smittsom!
Det er nemlig slik, at gjennom milliarder av år har Jorden og naturen klart å lege seg selv. Etter meteor-nedslaget som la støvlokk rundt planeten, så ingenting vokste på tusen år. Det var da dinosaurene døde ut, pga. lite mat. Men støvet forsvant. Vulkaner har herjet med aske og svovelskyer. Isbreer har dekket store deler av hav og land. Enorme skogbranner har gjort enorme skader. Men Jorden har overvunnet klimakriser før. Våre store skoger må tas vare på, de er Jordens lunger. Tordenvær bidrar til å reparere hull i ozon-laget. At temperaturen i atmosfæren går litt opp og ned, er naturens gang. All ståheien om fossilbiler eller ikke, er musas piss i havet, og betyr ingenting i naturens gang på Jorden. Vi lar oss lure til å tro at Armageddon er nær, om ikke alle sykler, går eller kjører elbil!
Terje Haugom, samfunnsdebattant.