AP-SP regjeringen satser på nye bompengerekorder

Publisert 27.10.2023
Foto: Jan Hansen/sfm.no

I 2023 kan bompengeregningen for bilistene bli hele 15,3 milliarder. Det er ny rekord.
I 2024 vil bompengefinansiering av veiutbygging utgjøre hele 22,9 milliarder som er galskap. For 10 år siden betalte bilistene 11,1 milliarder i bompenger. Det har altså vært en kraftig økning.

Det er skremmende at en av fem kroner i bompenger i 2022 ikke gikk til samferdsel, men til helt andre kostnader. Målet med bompengefinansiering er å få til raskere utbygging av infrastruktur på vei. Inntektene brukes derfor svært ofte til andre formål.

Norske veier skriker etter mer vedlikehold. Det er et etterslep på nærmere 100 milliarder kroner, det meste av det på fylkesveiene. De sentrale politikerne må nå prioritere opprustningen av veinettet. Regjeringen må også fjerne bompenger, gjennom å kutte gjelden til bomselskapene, reforhandle bypakkene og gi bomselskapene rentefrie lån.

Bompengebeskatningen er for høy

Når bompengebeskatningen øker så kraftig, som den gjør i Norge, så bør andre bilavgifter reduseres. Men det skjer ikke. Andre avgifter øker også. Nå er tiden inne for å ha en gjennomgang av hele systemet for vei- og bilavgifter. Nå er det «vanlig folk» sin tur.

Svein Otto Nilsen
Gruppeleder for Pensjonistpartiet i Trøndelag fylkesting