Publisert 14.12.2018
Foto: Kasper Dudzig
Kilde: Cisionwire
Arriva vant kontrakten og fortsetter som operatør for Pågatågen, og Alstom var en del av tilbudet som leverandør av togvedlikeholdet. Alstoms oppdrag omfatter vedlikehold, unntatt rengjøring. Som en del av avtalen kommer Alstom til å bruke våre avanserte digitale verktøy, for eksempel HealthHub løsningen for proaktivt vedlikehold, for å i sanntid samle inn relevant informasjon som muliggjør automatisering av visse analyser og reduserer antall trafikkpåvirkende togfeil. Vedlikeholdet vil utføres ved depotene i Raus utenfor Helsingborg og i Motala.
– Vi har bygd togene, så vi kjenner dem jo veldig bra, og vi er glade for å nå også kunne begynne med et langsiktig vedlikeholdsarbeid. Vi kommer til å utvikle våre verktøy for å digitalisere vedlikeholdet ytterligere hvilket vil forbedre flåtens pålitelighet og ytelse.Vi ønsker også velkommen ca 70 nye medarbeidere som kommer til å gå over til Alstom fra det tidligere vedlikeholdsselskapet. Siden vi signerte kontrakten har vi sammen med de nye medarbeiderne med overgangen for å være klar fra dag én, sier Bjørn Asplund, VD, Alstom Sweden.
– Når vi nå starter det nye Pågatåg kontrakten så er det med nye forutsetninger og der Arriva tar et større ansvar for togene enn tidligere. Det kjennes derfor bra å ha Alstom, som allerede har bygget og levert togene, som vår partner, sier Mathias Wrangtorp, Affärsområdeschef, Arriva Sverige AB.
Coradia Nordic togene som leveres til Skånetrafikken består av fire nye vogner, er totalt 74 meter lange, har kapasitet for opp til 510 passasjerer og en makshastighet på 160 km/t. Togene er produsert ved Alstom fabrikk i Salzgitter i Tyskland.