Publisert 6.3.2023
Foto: Wikipedia
Med botox-fylte lepper, silikonpupper og tykke lag med ekkel sminke, og siste nytt fra plastikk-klær-bransjen, og øyenvipper fra markise-mannen – slik skal disse navlebeskuende unge, barbie-damene fortelle andre unge damer hvordan man skal se ut, lykkes, kle seg, bli likt av andre. Sa jeg gås? Tenårings-kvinner får skapt et sykt behov for å prøve å etterligne hønse-forbildene. Og lykkes de ikke, går verden i dass. Hvem har fasiten på hvordan et vakkert ansikt skal se ut?
Nå har statskanalen NRK funnet ut at de skal øke antallet seere og lyttere ved å slippe Barbie & Twiggy løs på de unge – som om ikke de kommersielle kanalene har nok av dette kvasi-tullet fra før! En konsekvens de tydeligvis driter i, er at mange unge jenter sliter med selvbildet og selvtilliten fra før. Og lider for det. Gjennom disse «Influenser»-programmene og via speilet på badet, ser de hvor milevis de selv er fra å likne på barbie-dukkene som viser dem hva som skal til. Livet blir enda vanskeligere å leve. Når følelsen av å være evig mislykket blir sterk nok, velger noen rett og slett å tre ut av denne verden.
Kommersielle gjess finnes i alle usosiale media, og sminke- og mote-industrien tjener fett på unge jenter som enda ikke er moden nok i toppen til å forstå hva som egentlig er beste vei å velge. Lettlurte og lettkjøpte følger de sine forbilder – influenserne. En «yrkesgruppe» som burde vært forbudt ved lov. Personer som tjener fett på et haleheng av håpefulle, hjernedøde fans. Unge jenter bør bli forskånet fra slikt, og lære seg å akseptere det utseendet og den kroppen naturen har gitt dem, og satse på et ungdomsliv fylt av positive, virkelig givende hobbyer og opplevelser! Og ingen skal ha lov til å prøve å gjøre naturen vakrere enn den faktisk er. Glem ikke – det er tross alt det indre som teller!
Terje Haugom, samfunnsdebattant.