Publisert 13.8.2021
Illus.foto: Colourbox
I den senere tid har det vært meldt om en rekke tragiske bilbranner, der el-bilens batteri har vært synderen. Det er tragisk når et kjøretøy man har både nytte og glede av brenner. Enda mer tragisk er det når slikt oppstår under lading om natten, i garasjen eller inntil husvegg. Og brann i en el-bil er ingen enkel sak å slokke – det vet brannvesenet.
Det norske elbil-eiere ikke er klar over, er at når litium-batteriene får et par år på nakken, blir evnen til å ta til seg strøm under lading svekket. Resultatet blir varmgang, overoppheting, og så tar det fyr. De gode, gamle blybatteriene i fossilbilene er langt tryggere på den måten. Branner der skyldes som regel kortslutning i el-anlegget, eller skittent motorrom med fett og olje som burde vært fjernet. Motorvask er en god forsikring.
Branner i el-biler vil bli hyppigere i de nærmeste år. Klima-entusiastene har vært litt for aktive med å overtale politikere og nybil-kjøperne til å gå for el-bil. Man tenkte ikke over brannfaren som lurer, og rammer blindt – uansett elbil-merke. Kanskje folk må få velge den bil de selv vil ha – også etter 2025. Det kan være samfunns-økonomisk lurt. Man vet hva man har, men ikke nødvendigvis hva man får! Etter sommerferien vil nok salget av brukt og ny dieselbil ta seg opp. Men brukt el-bil kan være en uforutsigbar investering. Under lading bør den i så fall stå på trygg avstand fra bolighus.
Terje Haugom, Demokratene.