Bygging og vedlikehold av norsk infrastruktur

Publisert 28.11.2022
Foto: Jan Hansen sfm.no/Arvid Hodneland

Jeg har skrevet mye om Grunnloven, uten at politikerne har brydd seg noe særlig om ordlyden på denne. Eidsvolls mennene som skrev og vedtok Grunnloven 17.mai 1814 har gjennom årene snudd seg i sine graver hvordan politikerne har ignorert sitt arbeid med den. Meningen med den var klart at folk skulle leve godt i et fritt land. Det holdt helt til Norge fant olje. Fra da av ble forskjellen mellom folk merkbart dårligere. Politikerne vedtok for seg selv høyere og høyere inntekter, mens folk flest ble fattigere og fattigere. Politikerne gav også venner og nære familiemedlemmer fordeler.

Olje rikdommene som kom ble ikke brukt til det det var ment for. Vedlikehold og utbygging av veger og jernbane. Vegene i store deler av landet ble glemt. Vestlandet og Nord Norge. Det er i dag steder i Nord som ikke har en gang bussforbindelse, fordi vegene er så dårlig att bussene ikke kan gå der. På Vestlandet, spesielt på Vestlandet mellom Voss og Trengereid er vegene svingete, der jord og steinmasser henger ca. 100 meter over vegbanen og høyt der oppe går det jernbane som når som helst kan rase ut og begrave vegbanen under. Politikerne kan når som helst sette i gang med forandring av trase for både tog og veg, men de gir blaffen, for det blir dyrt. Selvfølgelig blir det dyrere og dyrere jo lenger de venter med arbeidet med dette. De bygger ut vegene på Østlandet, mens både nord og Vestlandet forfaller.

Hva så med Nord Norge. Joda, jernbane nord for Trondheim er det, en enkeltsporet museums jernbane til Bodø og ikke lenger. Noe gods kan ikke lenger fraktes landeveien sør og nord. All transport må gå sjøveien og det kan ta uker. Det er nærmere 30 år siden det var snakk om jernbane til Kirkenes, men nå er det vedtatt til Harstad og Tromsø. Også dette har blitt dyrere, så de sier at de kan ikke følge opp, for det bor ikke folk nord for Bodø sier dem. Så sier de at bruker de oljepengene på å bygge og vedlikeholde infrastruktur, blir det inflasjon, så da er det visst bedre å la det forfalle å sende disse pengene ut av landet.

De som sitter og styrer i Norge og de som har sittet før, har ikke peiling på økonomi. For det første med en dobbeltsporet jernbane frem til Kirkenes, med sidespor til Harstad og Tromsø, ville folk flytte inn i områdene her, Gods kunne gå ofte, uten forsinkelser sør og nord. Folk ville starte næringsvirksvirksomhet. Fisk ville kunne sendes ut i markedet raskt i spesialvogner, men for norske politikere er det viktigere å kjøpe seg good will hos FN enn gjøre noe vedrørende norsk infrastruktur. Dette er korrupsjon så godt som noe.

Hans Bauge
Samfunnskritiker