Publisert 5.11.2021
Foto: Colourbox
Elbil-foreningen sutrer over at «det selges for lite elbiler». Særlig i næringslivet. Ærlig talt, – det er i høyeste grad forståelig at næringslivet og transport-sektoren velger diesel! Lastebiler og vogntog skal frakte og trekke tungt gods, ofte over lange avstander. Da nytter det ikke med batteribil! Kraft, seigdrag, drifts-sikkerhet og pålitelighet klarer ikke elbilene å stille opp med i nærheten en gang, sammenliknet med robuste dieselmotorer. Næringslivet må få velge kjøretøy etter behov, erfaring, og overbevisning!
Og slik må det være for oss som trenger bil i det private også. Ingen skal ha lov å nekte noen å kjøpe og bruke egen bensin- eller dieselbil. Og det skal heller ikke koste skjorta å fylle tanken! Det er tung-industrien som forurenser så det monner, – ikke vår moderne bilpark med moderne forbrenningsmotorer! Se på Kina, India, Russland m.fl. I Kina produseres fremdeles nye damplokomotiver til jernbanen, og de er kullfyrte.
Nei, nå må regjeringen la sutre-foreningen betale de samme avgifter som alle oss andre! Da blir det likestilling og solidaritet på veiene! Batteribiler forurenser også, sliter asfalt, og tar plass! La folk så få velge den bil de selv ønsker, og slutt med den overdrevne propagandaen for elbiler! Folk kan tenke selv – nemlig! Ikke alle ønsker å stå i lade-kø, få stjålet den private ladeboksen, eller oppleve elbil-brann inntil husveggen om natten! Disse problemene øker i antall. Gøy, ikke sant?
Terje Haugom, Fossilbilforeningen.