Publisert 19.9.2024
Illustrasjonsfoto: iStock
Trondheim kommune er i ferd med å etablere et nytt sykehjem midt i Heimdal Sentrum.
Vi reagerer som mange andre på antall p plasser utenfor hjemmet som blir svært få. Det er planlagt en parkeringskjeller for hjemmetjenesten på eget plan. Det hjelper ikke med eget plan for tjenestebilene da de ansatte må jo fortsatt komme seg på jobb. 100 eksisterende p plasser ved senteret skal erstattes med en P-kjeller med færre parkeringsplasser. Problematikken med varer og tjenester til hjemmet kan bli svært store hvis man ikke legger opp til nok parkeringsareal. I tillegg plasserer man også et bibliotek inn i bygningsmassen som også krever parkeringsareal og lastesoner.
Vi ser at driftsproblemene vil tårne seg opp og Trondheim kommune bygger på seg et driftsproblem med alt for få parkeringsplasser. Det er viktig at når man bygger et nytt sykehjem må man unngå konflikter som vareflyt, ansatte p plasser og gjesteparkering for pårørende. Det er nok å se på Persaunet HVS samt en rekke andre institusjoner hvor man har utfordringene til drift fordi ansatte ikke kommer seg til jobb med bussen.
I behandlingen av handlings- og økonomiplanen for 2022-2025 ba bystyret om en sak som viser hvordan ansatte i Trondheim kommune derav ansatte på Helse og Velferdssentrene kan redusere bruk av privatbil der dette ikke er til hinder for yrkesutøvelse. Både færre parkeringsplasser, parkeringsavgift, delebiler og sykkelparkering skulle vurderes. 2600 ansatte ved kommunale enheter i sentrumsnære områder svarte på reisevaneundersøkelsen og de fleste er skuffet over vanskelighetene av å bruke bilen. Svært mange av disse er tvunget til å bruke bil pga. levering av barn i barnehage eller dårlig kollektivtransport.
En rekke ansatte på institusjoner blir tvunget til å betale parkeringsavgift utenfor arbeidsplassen sin hvis det i det hele tatt finnes parkeringsplasser. Et flertall i bystyret ønsket at ansatte på en rekke institusjoner skal redusere bruk av privatbil der dette ikke er til hinder for yrkesutøvelse. Hva vil det si? Pensjonistpartiet fremmet den gang en merknad hvor bystyret skulle slutte seg til Hovedverneombudets syn som mente at spesielle hensyn bør tas ved enheter med døgnkontinuerlig drift. Når det gjelder ansatte som har korte perioder mellom vakter så må man stille spørsmål om ekstra tidsbruk ved alternativ transport er forenlig med påkrevd hviletid.
Det er helt utrolig at kun Pensjonistpartiet, Rødt, Høyre og Fremskrittspartiet støttet merknaden. INP var ikke representert i bystyret på den tiden. Tiden er inne for å gjennomgå konsekvensene ved å fjerne så mange parkeringsplasser ved institusjonene for ansatte og pårørende. Bilen har nok en gang blitt en melkeku for Trondheim kommune istedenfor å være en rekke familiers nødvendige hjelpemiddel.
Terje Kulvik
1.vara for INP i Trondheim bystyre
Svein Otto Nilsen
Bystyrerepresentant for Pensjonistpartiet i Trondheim