Det får vi ikke vite nei!

Publisert 19.3.2025
Arkivfoto Colourbox
( Illustrasjonsfoto)

Når media melder om bilbrann der og der, får vi ikke vite om det er en elbil, bensinbil eller dieselbil som brenner. Det er innlysende at – som et ledd i propagandaen for å få folk til å kjøpe elbil – media har fått grei beskjed fra øverste hold om å holde kjeft om akkurat hva biltype som brenner. Dette er en slags snik-sensur som norske borgere skal ha seg frabedt!

Om ikke alle elbil-entusiaster enda har fått det med seg, så øker antall eksplosive branner etter hvert som lithium-batterier får noen år på nakken, og pga. stadige ladinger kommer til det punkt da kortslutning KAN skje. De som har fått det med seg, sørger for å parkere elbilen et godt stykke unna huset. Man sover nemlig ikke så godt, når man vet at det står en potensiell, tikkende brannbombe i garasjen vegg i vegg med huset. Joda, det skjer med dieselbiler også, men starter med en rolig brann, med gode slukke-muligheter. Lithium brenner med fra 1200 – 1600 grader celsius, og fortærer det meste på sekunder. Slikt har også hendt under kjøring.

Du som tenker å kjøpe ny elbil, – kanskje lurt å vente til faststoff-batteriene kommer. I mellomtiden finnes det veldig mange gode bruktbiler, både med diesel og bensin. Og snart ruller Toyotas vannmotorer og GMs luftmotorer ut på markedet. Rent vann på tanken, brenselcellen sørger for å pumpe hydrogen inn i brennkammeret. Tenk når du kan fylle tanken fra en vårbekk på Hardanger-vidden… Begge disse oppfinnelsene ligger på YouTube. Du vil neppe høre om slikt i pressen, for de har munnkurv. I tillegg driver flere av de store bilfabrikkene og utvikler nye diesel- og bensinmotorer, med så å si null utslipp. Konsekvensen vil bli at med alle de nye forbrenningsmotorene vil ingen stat kunne forby salg, og «Klimapanelet» er velkommen til Mars!

Terje Haugom, samfunnsdebattant.