Publisert 26.3.2025
Arkivfoto: Colourbox
Det sytes og klages over hvor ille det står til med klimaet på vår kjære Jord. Det virker som om svært få har prøvd å sette seg inn i Jordens klimatiske historie. De som derimot har gjort det, vet at Jorden har hatt flere varme og kalde perioder gjennom klodens 4,3 milliarder år lange historie.
Noen såkalt glupe hoder fant f.eks. ut at elektriske biler ikke forurenser. Den første som kom på banen var Nikola Tesla (1856-1943). Etter en lang pause dukket etterfølgere opp på 1970-tallet, og videreførte Teslas teknologi. Jo, glupe var de absolutt, men medaljen har en bakside: De enorme batteriene basert på Lithium. Mens diesel- og bensindrevne biler ble kjeftet huden full for det grusomme utslippet, var det svært få som fikk med seg at en «fossilbil» må kjøre over 60.000 km, før den har forurenset like mye som produksjonen av én elbil!
Og elektrifisering av Europas bilpark vil kreve mange nye atomkraftverk pluss kullkraftverk. Og hva da med klimaet – ikke bare i Europa, men for hele klodens vedkommende? Og hva med alle elbiler i Asia som også skal ha strøm? Og i USA? Energi-produksjonen i verden må styrkes betraktelig, for å kunne imøtekomme et grønt skifte. Hva da med klimaet?
Idéen om det «grønne skiftet» var nok godt ment fra aktivistene i klima-panelets side. Men konsekvensene av tilstrekkelig energi-produksjon til milliarder elbiler, var det ingen i klima-panelet som var i stand til å se for seg. Og politikerne lot seg lede, og store kampanjer for å få folk til å kjøpe elbil ble satt i gang.
Men en del bilkjøpere har våknet fra elbil-koma, og byttet ut til brukt diesel og bensin. Vi leser om yrkessjåfører som mister verdifull arbeidstid, fordi de må stå i ladekø! Med hodepine og magesår som konsekvens! Og mange politikere har enda ikke fått med seg at bilfabrikker rundt om i verden reduserer eller legger ned elbil-produksjonen, til fordel for nye diesel- og bensinmodeller – med minimalt utslipp!
«Det grønne skiftet» er nok bra på en del områder, men på andre har det spilt falitt. Folk må få kjøpe og bruke den bil- og motortype de selv ønsker, og noe forbud mot salg og bruk må ingen våge å antyde!
Terje Haugom, samfunnsdebattant.