Publisert 26.2.2024
Foto: Colourbox
Nyhetene forteller om at moderne biler – spesielt elbilene – er mest utsatt under vanskelige kjøreforhold om vinteren, på grunn av to ting: tung vekt og piggfrie vinterdekk. Slik er det bare. De aller fleste skadene skjer nettopp av denne grunn, opplyser forsikringsselskapene. På våt is og holkeføre er nesten ingen biler med piggdekk innblandet i smell eller utforkjøringer. Det samme bekrefter ambulansesjåførene. Piggdekk er definitivt tryggest. Tunge biler uten piggdekk får lengre bremselengder på håpløst føre, og får problemer i svingene.
Forsikringsselskapene hevder at alle uhellene i vintertrafikken vil medføre at bilforsikrings-premiene vil stige. Det kan synes som at dette er urettferdig overfor bilister som har piggdekk på sine biler. Hva om hvert sett med nye piggdekk utstyres med en kode, og at forsikringsselskapet får vite koden. Slik beholder piggdekk-bilistene sin «gamle» premie, uten økning. Det er i rettferdighetens navn rett og riktig at de – som kjører tunge batteribiler, og piggfritt – skal betale for valg av potensielt usikre dekk.
I samme åndedrag bør NAF, KNA og alle medlemmene som bruker trygge piggdekk, protestere heftig mot byenes piggdekk-avgifter. Det er bare kommunens måte å få inn mer penger i kassen på, og kan ikke begrunnes med hensyn til miljø. Brede, piggfrie dekk virvler opp langt mer veistøv enn piggdekk. Avgiften – dersom den velges å opprettholdes – bør heller rettes mot dem som pr. statistikk står for de fleste uhell og ulykker i vinter-sesongen – de som dropper pigger.
Terje Haugom, samfunnsdebattant.