Publisert 27.5.2023
Foto: Wikimedia
E-16 mellom Bergen og Voss er et mareritt for yrkessjåfører innen transport og langtransport. Med over 40 tunneler, hvorav flere er under stadig «oppgradering» i regi av Statens Vegvesen. Samme problemet – med venting og atter venting, vente på «ledebil», ferskvarer, kjølevarer og frysevarer som kan tine og bli ødelagt, tidsskjema som ryker osv. – opptrer også i de lengre tunnelene, før man endelig er over på østsiden av fjellet, hvor veistandard er SÅ mye bedre!
Hadde regjeringen og Stortinget gjort det de skulle – noe som er lovet på diverse befaringer, – skulle ny rassikker, trygg, dobbel to-felts tunneltrasé E-16 Trengereid – Bulken vært påbegynt og kommet langt for lenge siden. I anleggsperioden kunne «gamle-traséen» vært i bruk til den nye ble ferdigstilt. UTEN lapping, opp-gradering og fiksing, med et vente-helvete for trafikantene som konsekvens. Rundkjøringer i tunnelene, med avkjøringer til Vaksdal, Dale, Evanger burde være helt mulig – som i begge ender av Hardangerbrua.
Glem Hordfast! Vi sender milliarder fra Oljefondet til all verdens tåpelige og håpløse formål, veinettet på Østlandet holder langt høyere standard enn her vest hvor verdiene skapes. Der øst skummes fløten, men en av Norges desidert viktigste forsyningslinjer – E-16 på vestsiden av fjellene – holder 1800-talls standard, og tilgodesees med litt fiksing her og der, til yrkessjåførenes irritasjon, stress og mareritt! Så ille er det, at en del av dem har måttet slutte i jobben pga det psykiske presset dette statlige oppgraderings-arbeidet medfører. Det er totalt uakseptabelt! Vår neste regjering er forhåpentligvis i stand til å sette i gang en ny trasé, laget for gagens og framtidas trafikk! Slik det er nå, er ikke noe annet enn en skandale!
Terje Haugom, bak rattet siden 1968.