Publisert 13.5.2022
Foto: Wikipedia
Svært mange steder «oppi gokk» som noen sier, så har man en E-6-trassee som er helt grusom å kjøre. Selv tungtrafikksjåfører kvier seg å kjøre transport i slike steder. Der har man svært mange tuneller som er helt bak mål å kjøre gjennom. De verste og de som det klages mest over «oppi gokk», er nok tunnelene i Sørfold i Salten-området. Nåja-sier nå jeg- de er ikke så mye bedre de som er sør for heller fra Rognan og videre nordover. Men det snakkes mest om «Sørfoldtunellene» mellom Fauske og Kråkmo. Det er jeg helt enig i.
De siste tjue årene har flere politikere innen transportsektoren blitt med tungtransportsjåfører på turen for å «inspisere», og for å finne noe å bruke i en valgkamp foran et stortingsvalg. Det merkelige er at samtlige mener at å sitte i et så stort veifarende fartøy, skremmer nesten vannet av dem. Men å prøve på å få til kostnaden for å oppgradere denne E-6-strekningen, da finner man ikke pengene. Nå har denne vert på «tegnebrettet» i over tjue år, og fremdeles er man like langt.
Disse smale og trange tunellene, hele 16 stk. på rekke og rad, svingete, lave, lite avrundet i taket, så tenker man sine tanker når man møter et tungtransportfartøy på 25 m og minst tre meter bred. Da legger man seg helt opp mot sidehøyden hvor man kjenner hjulet ruller langs dette opphøyde feltet, helt til man er ute av denne og venter i noen få minutter før man når den neste som er like dårlig. Sånn holder man på hele seksten ganger, og kan puste lettet ut at nå er det over og livet er herlig da man klarte dette enda en gang!
Noen spør seg, hva med å sette NED fartsgrensen i disse til maks. 60 på hele denne strekningen? Det ville sikkert ikke hjelpe på annet enn at nedsatt fart gjorde det lettere å stanse i et gitt øyeblikk, men det hjelper nok på tror jeg. Så fremdeles så må man bare smøre seg med en god dose tålmodighet og ta det rolig på slike steder. Det er bedre å tenke at tiden tar tretti minutter mer, enn at man møter på noe man ikke ønsket seg. Sikkerhet må komme FØRST!
Ellinor Nerbø