Publisert 9.9.2020
Foto: Sfm.no
Eldre biler best! Det synes jeg! Med trygge, driftssikre brytere og betjenings-organer, uten masse elektronikk, sensorer, autopilot og berøringsskjermer! En velholdt – evt. fullt restaurert – bil fra tiden før midten av 80-tallet, uten rust, og på alle måter velholdt, gir deg og meg vesentlig mindre hodebry og verksteds-regninger enn moderne biler gjør. Sensorer som lyser og varsler om alt mulig, i et system der alle funksjoner er datastyrt, data-kontrollert osv., og det hele ordnet så viselig, at selv den minste ting må du på verksted med. Feildiagnoser for ditt og datt, og er «partikkelfilteret» fullt, – du vet den kjekke, gule lampen som forestiller en motor, – så koster et nytt bortimot 30.000.- Selv om det koster knappe 2.000.- å produsere! Sa jeg svindel? Og klima-fanatisme og spekulativ butikk?
Med så mye avanserte systemer som dagens biler har for å virke og være «trygge», sier det seg selv at ting i systemene vil svikte – før eller garantert siden – og det er lite og ingenting du kan gjøre selv! Før kunne du selv både peile og skifte olje og filter, skifte plugger og lyspærer, stille forgasserens blanding osv. Hadde bilen automat-gir, var det robuste, mekaniske løsninger – uten elektroniske duppeditter som ga feilmelding om alt mulig. Og vanlig, manuelt gir og clutch-pedal var like trofast som de norske fjell! Hurra for de gode veteranbilene! Det finnes heldigvis mange å velge mellom! Også rustfrie!
Terje Haugom.