Publisert 12.11.2018
Foto: Colourbox
Det er ikke rett å ikke si at en bobil ikke er en bil. Den er bare en del større enn en vanlig personbil, selv om personer kan være med på en bobil-tur. Og så lenge den ruller på hjul og ikke har en propell og innenbordsmotor på samme måten som en båt, så er det et kjøretøy som oppholder seg på en hovedvei i en eller annen retning! Skal man også kalle en trailer for en båt på samme måten som man mener dette om en bobil? Hva da med de som kjøper seg en buss for å innrede til en lignende farkost?
Riktig nok så kreves der et utvidet sertifikat, og det gjelder også for de større bo-bilene. Hva er da forskjellen? Man kan ikke sammenligne disse kjøretøyene med de som velger å heller kjøpe seg en båt? Nei, dette høres for dumt ut, men jeg skal si at jeg kan til en viss grad skjønne at noen ønsker at man kunne kjøre bo-bilen på rød diesel da den er billigere, men er man sikker på at motoren tåler dette? Det er da ikke en Volvo Penta i disse bilene eller en Yamaha, motormessig?
Har man lønn og råd til innkjøpet av en bobil av en viss størrelse, så har man nok råd til å bruke den. Hva da med de som sleper på en campingvogn, skal de også kreve noen fordeler? Jeg har vert den «lykkelige eier» tidligere av campingvogn ved noen anledninger, men så at en fast eiendom var et bedre alternativ som ikke falt i verdi.
Ellinor Nerbø