Publisert 12.7.2018
Av Terje Haugom DEM
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Fedme blant barn og unge er på stigende kurs i Norge. Årsakene til dette kan være mange. Men noen ting er rimelig lett å observere. Nettbrett og mobil-telefoner, for mye usunn ferdigmat og drikke, og for mye lommepenger tilgjengelig.
De «sosiale medier» – som egentlig er høyst u-sosiale, ettersom de har fratatt oss moderne mennesker det meste av den gode samtale, ansikt til ansikt med venner og kjente, – beslaglegger unge menneskers oppmerksomhet, uansett hvor og når! Enorme markedskrefter sørger for å holde det kunstige behovet for dippeduttene oppe, ved stadig å presentere «de siste nye» som «alle bare MÅ ha». Trend-setterne driver en kynisk markedsføring mot unge mennesker, og effekten er som for narkotika: full avhengighet! Bi-effekten viser seg på flere måter, bl.a. altfor mye stillesitting og «digg» mat, i form av cola, energidrikk og «donuts».
Og så følger mobil-operatørene opp med all verdens pakkeløsninger «for hele familien», så alle i familien skal kunne sitte enda mer og bruke data, data, data. Fysisk aktivitet, naturlig lek og utfoldelse erstattes av inaktivitet og unge hjerner og øyne som er fullstendig låst til skjerm, brett og mobil. Livet styres fra slike som Silicon Valley, Google og Facebook. Også i skolen overtar «de uunnværlige» dippeduttene den rollen lærerne, bøkene, tavla og krittet hadde – den gang vi godt voksne hadde respekt for skolen og lærerne, og lærte å lese, skrive pent, og regne – uten kalkulator, pc på hver pult, og digital tavle…
Dersom norske ungdommer ikke skal råtne på rot, må sløve foreldre skjerpe seg dramatisk, forbud mot reklame som hemmer et aktivt og naturlig sosialt liv må på banen, og skolefolk må begynne å se hva de holder på med i forhold til dette. Ikke all «utvikling» og «følge med i tiden» er nødvendigvis av det gode!