Bergen 4.10.2016
Av Wilfred Høsteland
Foto: JH Media
Etter sigende er det Statens Veivesen som kontrollerer passasjerene i busser med sikkerhetsbelter om disse brukes. Man kan altså få 1500 kroner i bot hvis man ikke bruker dem.
Vi spør om Statens Veivesen har myndighet til å skrive ut bøter? Det kan de umulig ha. Og Statens Veivesen kan i hvert fall ikke avkreve folk personlige opplysninger som navn og adresse/legitimasjon. Det kan folk nekte. Og hva da? Blir de anholdt – av Statens Veivesen?? Det har denne etaten selvsagt heller ikke myndighet til å gjøre. I så fall er i vi ferd med å få en politistat?
Logikk og fornuft mangler
Det er i det hele tatt helt sykt at busser som også har ståplasser skal ha påbud om bruk av sikkerhetsbelte. Det er jo helt molbo! Jeg går ut fra at halvparten av bussene ikke har sikkerhetsbelter, og da er det en selvsagt ting at man ikke tenker på å bruke slike når man i sjelden gang kommer på en slik buss – for det virker jo som disse er i mindretall. Og det er for øvrig passasjerer som står det vil gå verst utover ved kollisjoner.
Ser noen logikken og fornuften? Neppe – fordi den mangler helt! Kanskje dette er en finurlig måte fra Statens side å få inn noen ekstra kroner – ut fra at de er klar over at de aller færreste tenker på å bruke sikkerhetsbeltene. La heller folk ta sitt eget ansvar – om de ønsker å bruke beltene eller ikke i bussene. Og når man har med seg 4-5-6 bæreposer med varer, – hvordan skal man da kunne få på seg beltene uten at varene triller utover i bussen? En slik situasjon har jeg nylig sett.
Fortsatt lov å tenke
Hele systemet er kort sagt elendig uttenkt! En «oppskrift» man ikke kan tas for er hvis man sitter uten belte, og ser at der kommer kontroll, – ja, så kan man rett og slett bare reise seg og si at man ikke ønsker å sitte! Kanskje man da blir dyttet ned i et ledig sete og avkrevd bot? Og by-the-way m.h.t. lovlighet; – Skyss-sjåførene i Bergen blir overvåket med kamera over hodene sine. Jeg vet om tilfeller at dette har ført til innkalling til ledelsen om det man kan kalle filleting som ble observert ved denne overvåkingen. Hvor er datatilsynet her?
Overvåkning på jobben er jo ulovlig i andre yrker! Det fortelles også fra pålitelig hold at hver sjåførs kjøring – d.v.s. såkalte økonomiske kjøring også overvåkes. Hvis dette også er tilfelle, kan jeg svært godt forstå at der er mangel på norske sjåfører i dag! Hvem vil jobbe under slike forhold? Det er fortsatt tillatt å tenke her i landet – men det synes visstnok svært så vanskelig for enkelte personer og etater!