Er det virkelig en ”klimakrise” i Oslo?

Publisert 19.8.2019
Foto: Sfm.no

For å «redde» vår mikroskopiske del av verden, og bremse vår del av klima-krisen i Oslo – og Norge ellers, foreslår jeg følgende: Alle som kjører eldre dieselbil enn 2009-modell (grensen for dieselbiler i en del tyske byer), må få tilbud om at staten betaler markedspris / bruktbilpris ved innlevering av gamle dieselbiler (altså ikke vrakpant!) – vurdert og taksert av f.eks. NAFs bil-eksperter -, og at staten samtidig garanterer NY dieselbil med Euro-6 motor eller nyere – og avgiftsfri. Slik det har vært for el-bilene til nå. På den måten vil Norges bilpark bli vesentlig fornyet med biler som forurenser mindre enn el-biler!

Euro-7 motorene er utslippsfrie, og – som diesel-motorer alltid har vært og fortsatt er – langt mer holdbar, effektiv, drivstoffgjerrig og langtrekkende enn el-bilene. En dieselbil er langt mer pålitelig, og foretrekkes fortsatt av 97 % av alle europeere! Også etter 2030!

Det norske folk kvitter seg ALDRI med bilen! Men med et slikt tilbud fra staten vil man komme nærmere klima-avtalen, og forurensings-argumentet til bl.a. MDG vil falle til jorden som en stein. Ei heller skal klima-argumenter kunne underbygge behov for bompenger «for å begrense biltrafikken». Da blir det bare tut og kjør! Hvor som helst, når som helst! At folk skal måtte ta kollektive transportmidler, sykle eller gå, er å sette samfunnet i revers, og fullstendig skivebom! De som stemmer med MDG og Venstre, bør konvertere til Amish-folket i USA. En norsk menighet av 1800-tallets gjengangere kunne bli et artig syn langs veiene, når vi suser forbi hest og vogn! Godt valg, bilister!

Terje Haugom