Publisert 10.3.2025
Arkivfoto: Colourbox
Det hender nesten daglig at en bil tar fyr et sted i Norge. Som regel skyldes det kortslutning et sted i det elektriske, eller lekkasje i drivstoffsystemet – særlig etter at noen var så hinsides idiotisk å tilsette etanol i blyfri bensin. Daglig skriver et eller annet media at en bil tok fyr et eller annet sted. Og om varsling, og brannvesenets innsats. Når en bensinbil eller en dieselbil tar fyr, skriver pressen det i klar tekst. Men er det en elbil, skriver de bare «at en bil begynte å brenne» e.l. Det er jo elbilene som er virkelig farlige, når brann oppstår.
Det er all grunn til å tro at myndighetene – som la sine sjeler i propaganda for å få folk til å kjøpe seg elbil – har beordret nyhetsmedia om å la være å skrive elbil i sammenheng med bilbrann. Det kan jo påvirke uvitende bilkjøpere til å tenke seg om, og det går jo ikke an! Feil kan oppstå også på nye biler, det vet vi. Men elbil-batterier som er noen år gamle, er blitt ladet så mange ganger, at varmgang til eksplosjon kan oppstå. Hjemme i garasjen (!), eller på kjøretur med familien. Som i Frankrike før jul, da en familie opplevde dette på motorvei i 100 km/t. Lithium-brannen skjedde så fort, at før bilen stoppet av seg selv, var alle 4 kremerte.
Brann i dieselbil, eller bensinbil, skjer såpass rolig, at man har tid til å stoppe og komme seg ut. Uansett – bør alle gode makter bidra til å få stoppet etanol-tilsettingen i 95 blyfri bensin. Klima-gevinsten er null, sier forskerne. Det hele beror på feil-informasjon og propaganda fra klima-ekstremister overfor lettlurte politikere, som liksom skal være så klima- og miljøbevisste! Nå må de våkne! Etanol spiser opp bensinslanger og pakninger, særlig i eldre biler og kostbare veterankjøretøy, og båtmotorer!
Terje Haugom, samfunnsdebattant.