Publisert 11.5.2020
Foto: Sfm.no
Fylkespolitikerne har valgt å prioritere ny trasé for E-16 Arna – Voss, både mht. vei og jernbane. Strekningen har landets største rasfare, og det går stadig større og mindre stein- jord- og snøras, som truer de veifarende mest, men også jernbanen. De fleste som kjører strekningen har opplevd å måtte stå i kø mens veien ryddes, ofte i området nær Bolstad. Til alt hell har ikke liv gått tapt enda, men det skal helst ikke skje heller. Mange applauderer for politikerne nå!
Fra Bergen til Arnanipa-tunnelen går det to tilførselsveier. Den ene fra Vågsbotn i Åsane, den andre fra Nesttun i Fana bydel. Veien fra Vågsbotn til Indre Arna / Arnanipa-tunnelen er god, med to romslige felt. Veien fra Nesttun derimot, må krangle seg gjennom de beryktede Grime-svingene, hvor busser og vogntog mange ganger daglig kommer i clinch. Rygging, tuting, og mye aggresjon er vanlig i de verste svingene. Grimevannet er et av Norges dypeste, og derfor egner det seg dårlig til å fylle stein i for å rette ut svingene.
Når nå fylkespolitikerne er enige om å gjøre E-16 til en trygg trasé – antakelig ved hjelp av nye, lange tunneler med av- og på-kjøringer som rundkjøringer i fjellet ved tettstedene, (som i endene av Hardanger-brua), – vil det være naturlig å slå en rett tunnel fra foten av Grime-bakken og ut i siste sving før Bratland Camping. Trafikken her er til tider hyppigere enn den fra Vågsbotn, og har de største problemene. Det bør forventes at ny Grime-tunnel etableres som et viktig ledd i arbeidet med den nye E-16 Arna-Voss. Den 14-svingers flaskehalsen kan ikke bli stående slik, som en vegløsning fra 1800-tallet! Når tunnelen er et faktum, må de gamle svingene kunne brukes som gang- og sykkelvei.
Terje Haugom, samfunnsdebattant.