Publisert 19.11.2018
Foto: Wikipedia
Fregatten som havarerte har kostet akkurat samme summen som Norge har spydd ut til norsk barnevern i året 2017. «Den summen» hører man ingenting om, men når denne båten går dukken, så nevner man kostnaden. For denne er det vel enda verre at Norges militærmakter ikke hadde forsikret den heller.
Altså nå blir dette noe man vil snakke om i flere måneder fremover nettopp på grunn av verdien. Verre er det at «materiellet» ombord er av militær art og det er verre. Slik kan det gå dersom mannskapet liter bare på elektronikken man har om bord, og ikke følger med fra «broen». Hvordan dette kunne skje skal man bare spekulere i.
Nå kommer det såkalte eksperter inn og mener at KNM Helge Ingstad ikke blir sjødyktig etter denne «fadesen» fra skipsbroen ombord på denne båten. Den påstås å være tapt ved at alt ombord kan være ødelagt. Om dette er sant, så har de som var ombord i kollisjonsøyeblikket sannsynligvis mye å svare for? Når båten kostet hele fire milliarder, og at den kostnaden ikke har så mye å si, da kan man vel «bare» få bygget en helt ny til erstatning for Helge Ingstad, og beholde det navnet på den nye? Da teller vel ikke fire eller fem milliarder så mye?
Når man ser og hører statsråden, og ser hvordan han takler situasjonen, så kan det se ut for at disse fire milliardene som nå er «borte» – etter det som nå er sagt av påståtte fagfolk, så ser man at man ikke ser kostnader her eller der kan ha så mye å si, penger har vi? Kan man nå tenke seg at sjøkunnskapen var for dårlig, at dette er menneskelig svikt? Bør noen sette seg på nytt på skolebenken for å lære sjøvettreglene på nytt? Kanskje flere burde det, ta et oppfriskningskurs?
Ellinor Nerbø