Publisert 23.7.2017
Av Wilfred Høsteland
Foto (Illustrasjon): JH Media
Det kan være et interessant tidsfordriv å lese annonser, og det kan det også være å kikke på priser i butikker i omtrent alle bransjer. Tall-psykologien er forretningsstandens spesialfelt. De vet om folk flest’s «tallblindhet» og manglende tenkeevne i visse sammenhenger. Alle eksemplene kunne fylle bøker, så her får jeg bare plukke ut noen eksempler på tall-manipulering.
Denne finurlige måten å lure folk på ser man både i aviser, TV-reklame og på butikkenes tilbuds-plakater og prislapper. Ja for man må vel egentlig kunne kalle det en litt mild måte å lure kundene på. Hvis f.eks. et TV-apparat blir priset til kr. 9.999,-. – ville man da synes at det er billigere enn kr. 10.000,-. ? Hvis man betaler kontant (noen gjør det fortsatt) – med ti tusenlapper, så er det jo ganske fantastisk at man får en krone tilbake. Tenk – en hel krone – en mynt som i seg selv i praksis er 100% verdiløs i dag – der finnes ikke noe som kan kjøpes for 1 krone lenger. Det er det noen årtier siden man kunne.
Jeg observerte nylig følgende pris for en kjole i et kjøpesenter i Bergen: Kr. 799,95. ! Her opereres det altså med mynter som ikke lenger eksisterer! Kanskje de helt unge i dag ville finne på å spørre om hva disse 95-hva-for-noe er for noe? Ører? Har aldri sett noe slikt i form av penger! Det skulle sannelig vært artig – og interessant for oss som har tatt vare på utgåtte norske mynter – og en gang tatt med eksakt beløp på øret for hva en vare er priset til. Som f.eks. nevnte kjole. Nå er ikke undertegnede kunde på kjoler, heldigvis (!!) – men uansett – det kunne vært forsøket verd å ha nøyaktig kr. 799,95 i kontanter, og sagt – vær så god – her er beløpet som dere forlanger for varen! Hva hadde skjedd? Kanskje ekspeditøren hadde blitt litt forlegen på butikkens vegne? Eller kanskje han/hun hadde prøvd å forklare at de ikke kunne ta imot slike mynter? Ut fra prisen, vil jeg tro at rent juridisk kunne egentlig ikke butikken nekte å ta imot det beløpet de selv forlanger for varen. De måtte altså der og da heve prisen til kr. 800,-.! Det er vel egentlig både umoralsk og frekt?
Så her bør forretningsdrivende – enten det er i et supermarked eller i en hvilken som helst annen bransje – gå litt i seg selv og se nærmere på hvor idiotisk det er å operere med pengeverdier som ikke lenger eksisterer! Å øke prisen når kunden kommer til kassen, er vel egentlig temmelig drøyt?!