Forretningsstandens favoritt-tall er fortsatt 9

Publisert 23.7.2017

Av Wilfred Høsteland
Foto (Illustrasjon): JH Media

Det kan være et interessant tidsfordriv å lese annonser, og det kan det også være å kikke på priser i butikker i omtrent alle bransjer. Tall-psykologien er forretningsstandens spesialfelt.  De vet om folk flest’s «tallblindhet» og manglende tenkeevne i visse sammenhenger.  Alle eksemplene kunne fylle bøker, så her får jeg bare plukke ut noen eksempler på tall-manipulering.

Denne finurlige måten å lure folk på ser man både i aviser, TV-reklame og på butikkenes tilbuds-plakater og prislapper. Ja for man må vel egentlig kunne kalle det en litt mild måte å lure kundene på.  Hvis f.eks. et TV-apparat blir priset til kr. 9.999,-. – ville man da synes at det er billigere enn kr. 10.000,-. ?  Hvis man betaler kontant (noen gjør det fortsatt) – med ti tusenlapper, så er det jo ganske fantastisk at man får en krone tilbake.  Tenk – en hel krone – en mynt som i seg selv i praksis er 100% verdiløs i dag – der finnes ikke noe som kan kjøpes for 1 krone lenger. Det er det noen årtier siden man kunne.

Jeg observerte nylig følgende pris for en kjole i et kjøpesenter i Bergen:  Kr. 799,95. !  Her opereres det altså med mynter som ikke lenger eksisterer!  Kanskje de helt unge i dag ville finne på å spørre om hva disse 95-hva-for-noe er for noe?  Ører?  Har aldri sett noe slikt i form av penger!  Det skulle sannelig vært artig – og interessant for oss som har tatt vare på utgåtte norske mynter – og en gang tatt med eksakt beløp på øret for hva en vare er priset til. Som f.eks. nevnte kjole.  Nå er ikke undertegnede kunde på kjoler, heldigvis (!!) – men uansett – det kunne vært forsøket verd å ha nøyaktig kr. 799,95 i kontanter, og sagt – vær så god – her er beløpet som dere forlanger for varen!  Hva hadde skjedd?  Kanskje ekspeditøren hadde blitt litt forlegen på butikkens vegne?  Eller kanskje han/hun hadde prøvd å forklare at de ikke kunne ta imot slike mynter?  Ut fra prisen, vil jeg tro at rent juridisk kunne egentlig ikke butikken nekte å ta imot det beløpet de selv forlanger for varen.  De måtte altså der og da heve prisen til kr. 800,-.!  Det er vel egentlig både umoralsk og frekt?

Så her bør forretningsdrivende – enten det er i et supermarked eller i en hvilken som helst annen bransje – gå litt i seg selv og se nærmere på hvor idiotisk det er å operere med pengeverdier som ikke lenger eksisterer!  Å øke prisen når kunden kommer til kassen, er vel egentlig temmelig drøyt?!