Forstår byråkratene i EU noe i det hele tatt?

Publisert 16.2.2017

Av Jan Hansen, frilansjournalist (NJ/Senior)
Arkivfoto: Sfm.no

Det skal altså bli mulig for utenlandske busselskaper å kunne drive med ren kabotasjekjøring innen Norge, dvs. dersom EU-byråkratene i Brussel får det som de vil. Det er nettstedet ”Fri Fagbevegelse” som melder dette. Det må være tillatt å spørre EU-byråkratene direkte om de egentlig vet hva de driver med. Med kabotasjekjøring blir det selvsagt lavere lønn, uten tvil, som vil ramme norske innenlandske bussførere. Norge er som kjent et høykostnadsland takket være bla. politisk avgiftskåthet og stadig mer mas og jag etter mer penger – samme hva, slik at Norge kan spre enda flere milliarder utover kloden, og mens majoriteten av egne innbyggere blir flådd enda mer og må leve fra hånd til munn.

Dette er nok et sansløst og direkte farlig EU-forslag, og som ganske sikkert Erna Solberg og hennes politiske støttespillere jubler over. Vet hun forresten selv om at Norge er et høykostnadsland, og takket være nettopp pengegriske og avgiftskåte politikere som henne selv og hennes øvrige politiske støttespillere. Høyre vet vi fra før av aldri har vært et parti for vanlige arbeidsfolk. Der i gården gjelder det fortsatt å få til mest mulig ”fri konkurranse”, så til dunders med både sikkerhet, lønns- og akseptable arbeidsvilkår.

Ser vi på allerede eksisterende utenlandske transportører, så ser vi også hvilke ulykker og problemer mange av dem til stadighet er involvert i på norske veier, ofte grunnet mangel på kjøreferdigheter, kjøretøy i meget dårlig teknisk stand, i tillegg til alvorlige brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelser. Det tenkes bare penger og gevinst, ikke noe annet. Og det passer alle EU-kåte norske politikere meget godt. Går det så går det, og helt til noe går fullstendig galt. Da kommer det som regel en standard unnskyldninger som eksempelvis, ”dette var noe vi ikke kunne forutse da vi vedtok ordningen”. Og snipp – snapp – snute, så var alt ansvar ute.

Denne kabotasjekjøringen må aldri tillates i Norge, om man ikke ønsker en nasjonal kø på NAV som strekker seg fra Stortinget til Kirkenes. Forslaget må aldri få gjennomslag, og må bekjempes med alle tenkbare virkemidler, eksempelvis ved generalstreik – om nødvendig.