Publisert 18.5.2020
Foto: Jan Hansen/sfm.no
Følgende uttalelse får busten til å reise seg hos svært mange norske bileiere: «Får vi ikke de eldste bilene av veien, vil vi hverken få nedgangen i klimautslipp eller antall ulykker som vi trenger. Det trengs en ryddesjau,» sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund (NBF) (Kilde: ABC Nyheter). Og her er det betimelig å protestere!
Det finnes mange dyktige sjåfører i Norge, som er glade i sine 10 – 40 år gamle biler, og som holder dem i god stand mht. bremser, styring, dekk, tenning- og forgasser-justering osv. Nå ser jeg bort fra de ekte, entusiastiske veteranbilene, – de er i en klasse for seg, og skal behandles som hellige relikvier på hjul. Nilsen er bekymret for antallet ulykker, som han vil ha ned – bl.a. ved å rydde bort eldre biler fra veiene. Og akkurat her trenger Nilsen en aldri så liten korreks:
Når ulykker skjer på veiene, er det flere alvorlige årsaker som er langt mer framtredende enn bilenes alder. Kombinasjonen fart og altfor unge bilførere, piller, alkohol og stoff bak rattet, fikling med håndholdt mobil og/eller cd-spiller, manglende midt-delere, for kort avstand til forankjørende bil, el-bilførere som «sparer på lyset» i mørke og tunneler, og altfor stor tillit til nyere bilers såkalte «sikkerhets-systemer» og «auto-pilot» – som har vist seg ikke alltid å fungere som forventet, osv. Alle disse faktorene er langt farligere enn godt vedlikeholdte eldre biler, som også har fulgt opp EU-kontroller og service. En ny bil kan traspes på 14 dager, om det sitter et naut bak rattet. Da er DEN farlig!
For en bileier med estetisk sans, er design og trivsel også viktig i både hverdag og helg. Det var tider da en Mercedes var en vakker Mercedes, en lekker Jaguar var en ekte Jaguar, en Chevrolet oste av kraft og eleganse, osv. Karosseri-kunstens mestere er erstattet av kjedelige data-programmer, og dagens såpestykker er de bilene Norges Bilbransjeforbund helst vil se på veiene! Det bør også nevnes at klima-maset godt kan tones ned til akseptabelt nivå. Hurra for Norges gode, gamle bilpark! Diesel og bensin funker – alltid! God tur!
Terje Haugom, gammelbil-entusiast.