Publisert 7.1.2018
Av Wilfred Høsteland
Foto: Colourbox
Nyttårssalg røper litt av hvert. Det gjelder nok salg generelt – men for tiden er det nyttårssalgene som dominerer. Der er mange sanne historier m.h.t. hvordan priser manipuleres – og ikke minst røper forretningsstanden noen uhørte avanser!
Ikke tror på alt som slås opp av tilbudspriser under salgene. Man tror nok at man gjør gode kjøp, men det er nok langt fra alltid tilfelle. Har man fått et blikk på forretningslivets indre sider, får man lett kjennskap til triksene som til slutt lokker folk til «verdens beste tilbud». «Opprinnelige» priser skiftes behendig ut før salgene, slik at man får inntrykk av svære prisavslag. Eksempel: En vare kostet opprinnelig kr. 1000. Varen skal på utsalg til «kjempetilbud», og «før-prisen» settes til kr. 1500 eller mer. Så legges varen ut for salg med f.eks. 50% avslag. Man får den da selvsagt ikke med 750 kroner av – men 500 billigere. Selvsagt er bra avslag, men uansett mindre enn man trodde. Mange flere og enda verre eksempler kunne nevnes.
Men så har man en annen side ved salgene som forretningsstanden selv er dum nok til å røpe. Der tilbys varer med opp til 70-80% avslag. Vi har hørt om mange som da har fått den rene kjøpepanikk, og stilt seg opp utenfor butikken lenge før åpningstid for å sikre seg varen. Men hva har så mange ganger skjedd? Jo,- «Vi har dessverre ikke noen eksemplarer igjen med det avslaget»! Når ble det solgt ut da? I løpet av natten? Faktum har ofte vært at de ikke har hatt noe som helst med disse avslagene,- men har brukt det som et falskt lokkemiddel får å trekke kunder til butikken. Skittent! Det er kanskje dette som kalles «innbruddspriser»…??
Den andre siden ved kjempeavslag røper jo at en del bransjer har noen hinsides høye avanser (fortjenester). Noen bransjer skal være verre enn andre. Vi har hørt eksempler som møbelbransjen, m.fl. HVIS noe tilbys med 50-80% avslag, er det jo helt klart at butikken likevel tjener på varen – de gir ikke bort noe som helst – og betaler heller ikke for å selge en vare! Her kommer man inn på en annen side – nemlig om der burde innføres en øvre avanse-grense. Det ser ut som om det i dag er helt fritt hvor mye forretningsfolkene kan beregne seg av fortjenester. Ikke rat man snakker om dyrtider – det er neimen ikke bare Staten’s skyld med momsen, m.m. som driver prisene oppover. Alle vet at det er dyrt å drive – ikke minst i et bysentrum eller storsenter. Sistnevnte steder har jo den mafia-regelen at når en butikk øker sin omsetning, kan eierne av stedet øke leien! Det er også sannelig en sak som bør studeres nøyere innen jussen! Men tilbake til uhørte fortjenester: Da vi selv jobbet i butikk i 1970- og 80-årene, var det vanlig i «vår» bransje med opp til 40% avanser på de fleste varene. I dag skal der være utallige eksempler på mange hundre prosent i fortjeneste i de verste tilfellene.
«Det frie marked» og «markedsprisene’s egen regulering» – som i første rekke Høyre kjemper for,- bør etter hvert tas opp til ny vurdering. Å nærmest ruinere kundene for egen meningsløst høy fortjeneste (les griskhet) – har faktisk lagt grunnlaget for innføring av mer kontroll og regulering av de skyhøye avansene som i dag hersker i omtrent alle bransjer!
Regelen for forbrukerne bør være: Tro ikke at du får de avslagene som du kanskje tror! Forretningsverdenen er generelt et lurendreieri som i stor stil spiller på kundenes naivitet. De næringsdrivende vet jo også utmerket godt at folk flest ser seg blinde på hvor billig en vare til kr. 999,-. – fantastisk – den koster jo ikke en gang tusen kroner!! Det er utspekulert psykologi – når kundene ansees for å være rett og slett dumme!