Publisert 12.12.2018
Av Jan Hansen, frilansjournalist MNJ
Foto: Colourbox
Det er såre enkelt for dem som slipper å betale regningene selv, å kreve doble strøm- og bensinpriser, samt ytterligere økning av bompengeavgiften. Nå er nå engang fakta slik at alle innbyggere i Norge, ikke får fallskjermer den dagen de eventuelt blir sparket av nettopp topper i næringslivet, og ofte med begrunnelsen at deres lønnskrav ble for store. Heldigvis tok man til fornuft når det gjaldt Colorline som ville flagge ut og ansette utenlandske sjøfolk.
Amerikansk minstelønn er Erna Solbergs og mange norske næringstoppers største drøm. Men disse bør også huske på at Mc Donalds matpriser er langt høyere i Norge enn eksempelvis i USA. Men enten lavere lønninger eller utflagging til land med lavere kostnader. Og hver gang trusler om utflagging framsettes fra store næringsdrivende, så skjelver hele det politiske Norge. De gjør ofte som toppene sier for å unngå å miste både venner og ansikt. Kanskje annet også for det vi vet!!
Fakta er fortsatt at alle i Norge ikke tjener ½ million eller mer i årslønn. Vanlige arbeidsfolk får heller ikke store opsjoner og fete bonuser, ofte på andres bekostning. Og alle har heller ikke råd til å kjøpe seg miljøvennlige biler takket være en fortsatt spenn gal norsk bilavgiftspolitikk. Man kan lure på om enkelte næringslivstoppers og politikeres langsiktige planer, egentlig er at færrest mulig i Norge med tiden ikke skal ha lov til å eie bil. I stedet er kanskje tanken at vanlige arbeidsfolk får ta til takke med sykkel, alternativt offentlig transport eller bare egne ben – dersom de da kan gå selv.
Dersom milliardene som billistene årlig betaler gjennom bompenger, skatter og avgifter på avgifter, hadde gått til det de egentlig skulle gå til, nemlig moderne veibygging og utbedring av eksisterende veinett, så hadde flyten i den norske trafikken økt betraktelig. Køene hadde forsvunnet. Forurensningen fra buss-, lastebil-, og personbiltrafikken hadde blitt kratig redusert, også ved at elendig veidekke som man fortsatt finner på mange norske riks- og fylkesveier ble reparert og vedlikeholdt. Bedre og jevnere overflater uten hjulspor på alle våre veier, ikke minst riktige dosserte kurver, hadde dessuten gitt langt tryggere trafikk og faktisk også bidratt til langt mindre forurensning.
Og hvem er det som alltid kan berike seg enda mer på strømleverandørers stadige overskudd, og hver gang de har skrudd prisene i været? Jo, staten og de private eierne. Prisøkninger skjer som regel hver gang Norge har eksportert langt mer strøm over grensen enn vi burde. Men til dunders med våre egne. Mange mener at nordmenn allerede er så underkuet at de sier ja og amen til nesten alt som våre politikere forlanger. Så klager de litt i etterkant.
Griskheten og grådighetskulturen i Norge har eksplodert. Den florerer faktisk like mye i statlig og kommunal ervervsvirksomhet, som den gjør i det private. Ingen synes å være bedre enn noen andre. Grådighetskulturen i dagens Norge, er i dag for øvrig svært lik den vi finner i mange vestlige land. Vi behøver ikke å dra lengre enn til vårt naboland Sverige, for å kunne se resultater av ren grådighet med det blotte øye.