Publisert 14.9.2020
Foto: Sfm.no
Det «moderne samfunnet» med alt dette som har med datastyring å gjøre, skremmer svært mange eldre ute i distriktet. På landsbygda har man nå ikke lengre muligheter til å stå i Posten i butikken for å sjekke saldo for dem som bruker DNB. Hvor langt skal selv en storbank som DNB diskriminere landsbygda, når man som «god kunde» ønsker å sjekke tilstanden på egen konto, ei heller i post-delen i butikken kunne betale en regning lengre? Dette er jo helt borti natta.
For dem som bor ti mil unna en bank og ikke er på et sted der det er Internett tilgang heller, for en lengre tid, eks. i en ferie (eller at man oppholder seg som fastboende), så har man altså blitt fratatt muligheten til betale sine regninger som man har bedt posten Norge å ettersende en, og ønsker å bruke postens betalingsautomater når man er i butikk hvor posttjenester er tilgjengelig, men å betale en regning blir umulig. Hva tenker våre myndigheter med..bakenden?
Enn så lenge så finnes det giroblanketter, men for hvor lenge? Disse skal jo også bli «overflødig» sies det. Akk ja, hva gjør man da når man sitter på hytta langt ute i ødemarken og vil så gjerne betale og gjøre opp for seg, men er fratatt muligheten? Hva om en har et fristed langt inni skogen og/eller langt til fjells, eller ute i havgapet ett sted? Det er mange steder man kan ha sitt fristed som man ikke når Internett, og ikke kan gjøre det man ønsker?
Nå må man innse at det holder ikke å love Internett ale steder og så er det ikke alle plasser man har tilgangen. Joda, man kan jo etablere autogiro sier du.. Joda, greit det for faste utgifter, men hva når andre ting betinger at man skal betale andre former for regninger man skulle gjøre, men mister da muligheten fordi man får ikke dette gjort i butikk-posten? Noen tenker vel nå Vips, men det kan man ikke UTEN tilgang til Internett? HÅPLØST idiotisk!
Ellinor Nerbø