Har IKEA i Trondheim mistet bakkekontakten?

Publisert 21.9.2024
Foto: iStock
Ytring.

Hva er grunnen til at IKEA nektet REKO-ringen ny avtale?

REKO-ringen er en salgskanal for lokalmat der kjøp og salg foregår på Facebook.
Kundene forhåndsbestiller varer via ringens felles Facebook-gruppe. Varene leveres ut av produsenten på ringens annonserte utleveringssted, dato og klokkeslett. Den første REKO-ringen i Norge ble etablert november 2017 og over 600 000 kunder er i følget opplysninger tilknyttet REKO-ringene, og over 600 produsenter som selger varer.

Det er utrolig at selveste IKEA Trondheim har sagt opp avtalen med Reko-ringen Trondheim, men heldigvis har NTNU Eiendom forvalting lånt dem parkeringsplassen ved Idrettsbygget Dragvoll ut året 2024. Hva skjer da i 2025? Det heter seg at IKEAS visjon er «å skape en bedre hverdag for de mange menneskene». Samsvarer dette med å si opp avtalen med et forretningskonsept som virkelig skaper en bedre hverdag.

IKEA-navnet er satt sammen av initialene til en av IKEAs grunnleggere, Ingvar Kamprad, (IK) og de første bokstavene i navnet på gården og stedet der han vokste opp – Elmtaryd og Agunnaryd (EA). IKEA-logoen har nesten ikke endret seg gjennom konsernets historie, og 1967-versjonen er fremdeles symbolet for IKEAs virksomhet. Et jordnært navn. Jeg var selv med som invitert gjest som politiker når IKEA åpnet i Trondheim 28.august 2002. (22 år siden).

Det virker som at noe nå skjer med visjonen til selskapet når de har råd til å «jage» vekk REKO-ringen som er en plattform hvor lokalmatprodusentene kan møte kundene direkte, uten noen mellomledd. IKEA hadde engang bakkekontakt med folket. I dag svever firmaet i en kraftig medvind som en dag kan stilne hvis man ikke spiller på lag med folket på grasrota.

Svein Otto Nilsen
Gruppeleder for Pensjonistpartiet i Trøndelag fylkesting og Trondheim bystyre