Publisert 23.1.2021
Foto: Sfm.no
Selv en god Mercedes E-klasse fra 2005 er så full av elektronikk, sensorer, lamper og usynlige dippedutter, at man kan bli ganske lei, når «motor-lampen» lyser opp i tide og u-tide – og det hele skyldes «bagateller». Ja, det er faktisk fristende å finne seg et godt eksemplar av den verdensberømte W123-serien, som gikk som drosjer – men også privatbiler – fra midten av 70-tallet til 1985. Bilfolk fra hele verden har utropt den til den beste bil som noensinne er laget! Ingen tullete og unødvendig elektronikk! De går og går, og går og går, – og av de 2,7 millioner W123 E-klasse-bilene har flere tusen gått over 1 million km, uten å løse en skrue i motor eller girkasse! Det tilsvarer 12.000 ganger rundt Jorden! Hvilke andre bilmerker kan skryte av noe lignende – bortsett fra de trauste, amerikanske bilene fra 50-årene? (De går fremdeles som taxi på Cuba!)
Det som også bidro til den store suksessen for W123, var den skuddsikre 5-sylindrete dieselmotoren OM 617. Men mange valgte også bensinvariantene 200 og 250. Det er mange grunner til at flere søker tilbake til de robuste og driftssikre bilene fra årene før den etter hvert så overdrevne elektronikken tok overhånd. Det enkle er ofte det beste, – og mht. valg av bil, er bilkjøpere stort sett delt i to grupper: De som vil ha det siste nye – med et hav av delvis unyttige og sterkt overdrevne options, og så de som søker det enkle, robuste og driftssikre fremkomstmiddel – bruktbiler og veteranbiler fra forbrennings-motorens storhetstid. Uansett hva man velger – alle biler ruster! Ingen leveres understells-behandlet fra fabrikk. Det må den enkelte bileier sørge for å få gjort, og anbefalt hvert 3. år. Nye biler, som eldre. Og alle biler må ha sitt vedlikehold.
Det er helt urealistisk å tro at bensin og diesel fases ut om 4 – 5 år. Markedet for disse bilene er for enormt til det. Fabrikkene vil ikke svikte markedet heller. Og staten vil ikke gå glipp av de gode inntektene tradisjonell bilbruk gir. Og naturen går sin gang. Solen er sjefen, CO2 stiger opp og varmer atmosfæren, og Jordens svært mange vulkaner spyr ut svovelgass (SO2), som så kjøler ned atmosfæren. Og utladninger i tordenvær skaper ny ozon-gass som reparerer hull i ozon-laget. Så uansett hvor mye miljø- og klima-ekstremister maler fanden på veggen, så går verden videre – som før! Kjør din bil med god samvittighet, og nyt turen!
Terje Haugom, gammelbil-entusiast.