Hvem har ansvaret for det grønne skiftet i den såkalte digitale verdenen?

Publisert 11.9.2024
Foto: Colourbox

Pensjonistpartiet stilte spørsmål i Fylkesutvalgsmøte 3.9.24 om hvilken rolle fylkeskommunen hadde for å bedre mobildekning i utkanten av Trøndelag og viste til enkelte områder på bl.a. Hitra.

Det ble sagt at Fylkeskommunene ikke var pålagt eller hadde ikke delegert oppgaver eller ansvar fra statlig hold rundt mobilutbygging. Trøndelag fylkeskommune har imidlertid, i tråd med sitt samfunnsoppdrag, tatt en rolle med å tilrettelegge og finansiere prosjekter som sikrer en bedre mobildekning der det ikke har vært kommersielt grunnlag for dette. Dette er flott men ikke godt nok ettersom god mobildekning bidrar tross alt til å ivareta en rekke viktige samfunnsmål rundt beredskap og sikkerhet, samt næring og bolyst.

Det må være viktig for Trøndelag fylkeskommune å se mobilutbygging i sammenheng med det delegerte ansvaret fylkeskommunen har gjennom utbygging av bredbånd. Pensjonistpartiet er forundret over at staten ikke bevilger midler til mobilutbygging tilgjengelig for fylkeskommunene utover søknadsbaserte midler fra Statsforvalter når man i enhver setning snakker om det grønne skiftet. Offentlig medfinansiering i lokale mobilutbyggingsprosjekter har derfor vært avhengig av at fylkeskommunen og kommunene stiller egne midler til disposisjon.

Det er flott at Fylkeskommunen har prioritert å etablere mobildekning der hvor folk bor, hvor bedriftene finnes og på viktige veistrekninger. Dessverre stopper det nå opp noe Pensjonistpartiet reagerer imot. Arbeidet med å få etablert mobildekning er nå så krevende tross det såkalte grønne skifte og vil ta svært lang tid, da man er avhengig av å ha enighet mellom kommune, grunneiere, teleoperatør og andre interessenter. Pensjonistpartiet sitter ikke og ser på dette i fylkestinget. Distriktene må få mulighet til å ha forbindelse med resten av landet hvis man mener noe med det grønne skiftet.

Dette bør være en sak som bør være interessant for alle i dagens digitale verden. Er det riktig at den digitale hjelpefunksjonen ikke tenker på vanskelighetene for mange? Kobbernettet har hittil vært hovednettet for fasttelefoni og bredbånd. Som et ledd i moderniseringen av telenettet, bestemte Telenor at kobbernettet skal fases helt ut. Dette er et stort teknologiskifte som fikk konsekvenser for telefoni- og bredbåndstilbudet.

Alle husstander som hadde fasttelefoni/bredbåndstelefoni over kobberlinjen, og som mistet telefontjenesten, skulle få tilbud om en mobilbasert løsning eller bredbåndstelefoni over koaks eller fiber som erstatning, men det snakket ikke om kostnadene dette påfører den enkelte. Telenor burde da ha forpliktet seg til å tilby offentlig telefontjeneste i hele landet. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) skulle følge opp at Telenor tilbydde telefoni til alle husstander slik selskapet var forpliktet til, når kobbernettet ble faset ut.

Dessverre er situasjonen kritisk på en rekke steder i distrikts-Trøndelag og ellers i distrikts-Norge og det må nå straks løses gjennom et samarbeid mellom staten, fylkene, selskapene og kommunene. Det holder ikke å legge ansvaret på hverandre slik det gjøres i dag.

Per Ervik
Fylkesutvalgsmedlem i Trøndelag fylkesting

Svein Otto Nilsen
Gruppeleder for Pensjonistpartiet i Trøndelag fylkesting