Publisert 23.3.2018. Oppdatert.
Av Jan Hansen, frilansjournalist (NJ/Senior)
Foto: Colourbox
Med den nye regjeringen som ble dannet første gang i 2013, og som fikk fortsette fra høsten 2017, så var det ikke måte på hvor mye bedre og billigere alt skulle bli for folk flest. Frp hadde i forkant skrytt hemningsløst om at ”med Frp i regjering skal det stå gratis på alle bomstasjoner over hele Norge”. Jo, det var de som trodde på dette eventyret, men i dag vet også de det bitre resultatet – som har medført enda flere bomstasjoner i landet etter 2013.
Som om ikke det var nok, så ble det også lovet skattelette for de aller fleste. Høyre var hele tiden på hugget og snakket mye om ”bedre tider for folk flest”. Sannheten er at personskatten har ikke gått ned for eksempelvis pensjonister som løyet om, snarere tvert om. Det er i dag snakk om 3-5 % økt skatt og minus 2 – 3 % i tapt kjøpekraft siden 2013. I tillegg frastjeles gifte og samboende pensjonister og trygdemottakere fortsatt 10 % av sin grunnpensjon. Det er en ekstra skjult og gjennom ”tarvelig og råtten” skatt. Videre vil sfm.no belyse noen andre fakta som ingen på Løvebakken eller i Regjeringen lenger kan løpe fra, heller ikke skribentene som produserer politisk propaganda.
Fram til år 2013 kunne hver boligkjøper med boliglån få 28 prosent fradrag på skatten for renter som var innbetalt i det foregående året. Under årene 2014 – 2015 ble prosenten senket til 27. Så skjer det ytterligere en senkning til 25 prosent i 2016, for så å ytterligere bli redusert til 24 prosent i 2017, for så å foreløpig havne ned på 23 % i 2018. Altså et meget stor tap for folk med lån i millionklassen. Så kommer sfm.no her med en aldri så liten tankevekker, særlig til dem som er så meget opptatt av at Norge ”må bli medlem” i EU, for da dere, da blir alt så mye billigere både når det gjelder biler og mye annet.
Norge er i dag medlem av EØS, et egentlig B-medlemskap i EU. Men tror dere at dette medlemskapet eksempelvis har gitt lavere bilpriser i Norge, nei så men om det har. Prisene og avgiftene er fortsatt langt høyere i Norge enn i eksempelvis i EU-landet Sverige. Her er et eksempel: En Volkswagen Touran 2017 modell med 150 hk motor, kostet i Sverige SEK 280 000,- (NOK 271 600, kurs SEK 0,97). Det kostet SEK 90,- for å få skilter til bilen og SEK 50,- for å registrere den. I Norge koster samme bil NOK 445 000.-. I dette beløpet inngår det vanvittige NOK 112 748,- i registreringsavgift til staten. Disse tallene er hentet fra importøren Møller i Oslo. Til orientering så koster samme bil i EU-landet Danmark NOK 367 660,- (dagens kurs på DEK). Det tilkommer bl.a. en ”grøn skat” på NOK 1. 075 pr. halvår. (Kilde: Volkswagen Danmark).
Altså er sannheten den at selv om Norge skulle gått inn i EU som fullt medlem, så ville likevel norske avgiftskåte politikere sørget for å beskytte priser og avgifter på eksempelvis sprit, vin, øl, tobakk og biler med tilhørende avgifter. De svært så høye prisnivåene i Norge avslører en grådighet uten sidestykke. Ikke minst er de høye avgiftene hovedårsaken til økt kriminalitet og smugling. Men hvem på Løvebakken er tøff nok til å plukke opp hansken som sfm.no nå har kastet? Politisk løgn og bløff skal avsløres, og samme hvilket politisk parti det måtte gjelde.