Hvor blir miljø-gevinsten av?

Publisert 14.10.2021
Foto: Colourbox

Når EUs mål er elektrifisering av EUs 400 millioner biler, må folk ha klart for seg at følgende uunngåelig vil skje:

  • En horde med nye atomkraftverk må bygges, også i Norden. Med den strålingsfaren som ligger i slike anlegg ved en eventuell ulykke – glem ikke Tsjernobyl.
  • De gamle kullfyrte kraftverkene må fyres i gang igjen – garantert.
  • Og husk – kollisjonsskadde elbiler er håpløse å reparere. De må skrotes. Og tar de fyr – noe som skjer ofte, når batteriene er slitne av all ladingen, eller ved kollisjon, – har brannvesenet en tøff utfordring, da bilen som brenner må løftes ned i en vannfylt container, for så å stå der i 2 døgn for at brannen skal slokne.
  • Og jeg spør: Hva er egentlig miljø-gevinsten ved dette her?

Med dagens gode og nærmest utslippsfrie forbrennings-motorer er det rart at så mange bilkjøpere lar seg bondefange av de grønnes elbil-propaganda. Når nå avgifter og moms kommer for fullt også på elbiler, vil nok en og annen lure på om det egentlig var så smart å velge bort den trofaste og høyst driftssikre diesel- eller bensinbilen.

De virkelige ekspertene mener at forbrenningsmotorene vil få sin velfortjente renessanse, i påvente av ny, spennende teknologi – som vil komme – en gang der framme. Og fornuftige bilprodusenter er enige om det, og kutter ikke forbrenningsmotoren ut til fordel for elmotoren. Selv om en del bil-magasiner flommer over av «nytt på elbil-fronten». Dette får de godt betalt for!

Terje Haugom, Demokratene.