Hvordan få bedre tillit til NAV?

Publisert 16.6.2021
Foto: Colourbox

«Det kan være en fordel å ha med en venn eller advokat i komplekse saker på NAV»

Dette har tidligere blitt uttalt fra en tidligere leder  på NAV i Trondheim. Jeg er helt enig med denne NAV-ansatte. Man bør helst ikke gå alene i møter på NAV-kontoret hvis det hjelper å ha med en medhjelper som kan snakke din sak når viktige avgjørelser skal taes.

Den samme lederen i NAV har også uttrykt at systemet burde ha lønnet tilkallingshjelp (medhjelpere) som kan bli med brukerne i viktige møter på NAV-kontoret. Dette kan være løsningen for at enkelte brukere kan få bedre tillit til NAV-ansatte og NAV-systemet samt unngå konflikter i betente saker.

Jeg vil oppfordre NAV, samt det politiske miljø til snarest å se på muligheten til at man oppnevner personer i en kommune som kan bli tilkalt for å være med bruker i viktige møter i NAV-systemet. Disse må da få en godtgjørelse for den jobb de gjør for brukeren i forbindelse med hvert enkelt møte de er på.

Svein Otto Nilsen
Førstekandidat på Pensjonistpartiets stortingsliste i Sør-Trøndelag