Publisert 27.5.2024
Foto: Colourbox
Teksten på de kjente røde postbilene som Posten Norge frakter våre brev, regninger og mindre pakker med rundt om i det ganske land med, har som vi vet følgende tekst: «Ingen kjenner Norge bedre». Jammen sier jeg smør!! Hvorfor er det ikke lengre mulig å omadressere sin post fra A til B, og særlig når man er ute på reiser over en tid i Norge på en måte som alle kan benytte når man må?
I dag så skal alt skje via en ID-brikke og innenfor Dataverdenen. Hva da med en som kan være litt svaksynt og ikke ser tallene i en slik brikke, og heller ikke ønsker at hvem som helst skal kunne hjelpe en med dette? Har ikke Posten Norge da et ansvar for at alle får den hjelpen på det viset man ha vært vant med fra før?
Må man heller ta frem et kilo med konvolutter og mange frimerker, og så håpe på at en snill nabo tar brevene dine med seg og putter dem i en konvolutt som da er ferdig frankert, og så sender denne for deg dit du er og mottar den siden i postkassen som du har tilgang til? Dette blir vel noe kostbart å gjøre, men finnes det andre mer lettere måter å gjøre dette på? Ut over denne måten så sier man i Posten Norge at da kan du ikke være lengre borte enn to uker?
En liten sydentur kanskje er vel det de tenker seg, for at du ikke skal komme skjevt ut. Hva med de som har et sted som er lengre unna der man bor enn fire timers kjøretur? Hva får man gjort på et fristed når man skal klippe en plen flere ganger i ukene, kanskje skifte et par vinduer som trenger å byttes, eller male hele fristedsboligen når det er nødvendig? Skal man da bare glemme at post er noe man må få omadressert, men likevel ikke får det gjort? Posten Norge opptrer ikke som de bør når det gjelder å omadressere post fra A til B!
Ellinor Nerbø