Publisert 10.11.2023
Illustrasjonsfoto: Colourbox
(Manipulert fra originalfoto).
Noen bileiere har funnet ut at å «sote» bilruter og bilens lykter er «tøft». En meget tåpelig idé, og dessuten må det være ulovlig. Å kjøre rundt med lys som knapt kan skimtes i mørke og tunneler, er ikke bare tåpelig, men også farlig. Her bør Statens Vegvesen foreta avskilting uten spørsmål!
Og så er det noen som liker å «senke» bilene sine, så de liksom stryker understellet mot asfalten. At de har problemer med fartshumper og -jeksler, er selvforskyldt. Særlig er senke-syken utbredt blant veteranbil-eiere. Fordums gedigne amcars ligger helt nedpå, og ser helt latterlig ut, der de subber kanaler og differensial nedi asfalten. Noen påstår at deres senkede Audi eller BMW får bedre kjøre-egenskaper enn før. Tror de virkelig ikke at bilfabrikken vet bedre enn dem? Uansett eldre eller nyere bil, – konstruktørene vet best!
Og så et spark bak til elbil-produsentene: Hvorfor må el-motorene være så sinnsykt kraftige? Hvem i huleste har bruk for 500 – 700 Hk i en vanlig familiebil? Selv med 1, 2 eller 4 el-motorer bør da 150 – 200 Hk samlet klare seg? Når ekspertene er enige om at ingen bilfører er full-erfaren sjåfør før etter 7 år bak rattet, bør aldersgrensen for å få kjøre elbil med over 200 Hk heves til 25 år! Norge har opplevd stygge dødsulykker med gærne 19-åringer som plutselig skal låne pappas bil med 700 Hk. Her må Samferdselsdirektoratet på banen med nødvendige justeringer, og beskjed til elbil-fabrikkene om å redusere effekten!
Terje Haugom, samfunnsdebattant.