Innrømmelsene fra Rema-Reitan

Publisert 24.3.2025
Arkivfoto: Colourbox

Ole Robert Reitan innrømmer nå at «prisene ikke er slik de kanskje burde», sier han. Hva mener så han at de burde ligge på? Det er ikke «sluttsummen som teller» innrømmer han. Vel – vel. Hva skal man si nå da? Reitan bør bøye seg i støvet å ta et kraftoppgjør inne egen bedrift og se hva og hvem konkurrerer han imot? Er det konkurrentene eller kundene? Alle vil ha kundene sin gunst, og her sloss kjedene, men ingen ser bjelken på kostnad hos egen bedrift!

Matprisene har steget kraftig. Eierne i kjedene gliser bredt all den tid kunden betaler uansett sluttsummen på kassalappen! Noen har nok også merket at salget har avtatt litt, andre ser det ikke. Noen handler som før og bryr seg ikke om dette med pris, maten må de ha uansett. Men her er det et stort men om man tenker seg litt om. Noen har den «uvanen» at kjøleskapet skal fylles til randen og vel så det, mens andre ikke tar dette så fryktelig tungt. Noen handler for en god stund når man først handler, andre en gang hver fjortende dag for det meste man trenger, men innimellom så ser man hva var det nå jeg glemte i går? Sånn er hverdagen for folk flest.

Nå snakker flere om dette med egen produsert, hva nå det kan handle om? Disse «produktene» går kjedene en del glipp av i sin inntjening på, men dette har de seg selv å takke for, mener nå jeg. Har kunden muligheten, så utnytter man den som den største selvfølgelighet? Så ser man at flere og flere kjeder går for dette med pris-nedsettelser i sterkere nedsatte priser og 40% avslag som har egen kjøle-del i en kjøledisk eller eget skap? Her kan kunden spare en del, hva gjør Rema på dette feltet?

Brød kan med letthet selges billigere sånn «fra i går». De ser ikke dårligere ut av den grunn? Hva er feil med det? Ingenting? Et brød som før kostet tretti kroner blir da bare femten, og det er like godt i morgen som det var det i går? Men likevel trenger man ikke løpe maraton i butikken for å komme først til disse diskene. Det kommer dager etterpå også. Slapp av, ta det rolig og ikke stress i butikken. Handlet får du likevel. Bare se etter hva det er du trenger, med eller uten handle-lapp i hånden.

Det er kjedene selv som har seg selv å takke for at man ser kunder mindre for tiden. De har priset vekk en god del kunder vil jeg tro. Det samme ser man i andre bransjer også. Ingen med sunt vett kjøper en skjorte til «såkalt» halv pris for åtte hundre kroner i en tekstil butikk! Da er man vel noe blåst mellom øra tenker jeg! Da går man og ser andre steder, og får faktisk samme type vare langt billigere. Dette går igjen i alle bransjer. Her er det man bør holde hodet kaldt, se seg for, før man handler.

Ellinor Nerbø