La Veteranbåtene slippe å betale havneavgift i Trondheim havn

Foto: iStock/Ruben Ramos
Publisert 25.4.2025

For over 10 år siden kunne man lese at Havnevesenet i Bergen gjorde kuvending og besluttet at veteranbåter skulle slippe havneavgift. Etter kraftig påtrykk fra veteranbåtentusiastene hadde Bergen og Omland Havnevesen endret forslaget om at veteranbåter måtte betale for å ligge til kai i Bergen. I saken het det at de gamle skipene kan ha en positiv markeds— og PR-messig verdi. Derfor kunne det godtgjøres at de stolte skutene fikk refundert kai vederlaget videre, slik de hadde fått siden 2008.

Bestemmelsen gjaldt for veteranbåter hjemmehørende i Bergen, og som sto på fartøylisten til Riksantikvaren over vernede fartøyer der man forpliktet seg til å ta vare på fartøyet etter antikvariske retningslinjer. Fritaket gjaldt anløpsavgift og såkalt kai vederlag. For bergensbåtene ville det automatisk være gratis å klappe til langs byens kaier, mens utenbys båter måtte søke om fritak for hvert anløp. Øvrige utgifter til vann, strøm, renovasjon og eventuelle andre tjenester måtte de betale på lik linje med andre sjøfarende.

Jeg vil som fylkestingsrepresentant for Pensjonistpartiet i Trøndelag spørre Trondheim Havn om hvorfor ikke man kan ha tilsvarende ordning for veteranbåter i området som berører Trondheim Havn? Dette gjelder havnene Trondheim, Orkland, Steinkjer, Stjørdal, Namsos, Hitra, Frøya, Verdal og Indre Fosen. Det bør være en prinsipiell holdning at veteranbåtene burde sortere under kultursektoren i kommunen og således slippe å betale skyhøye havneavgifter som reduserer muligheten til å ta vare på fartøyet etter antikvariske retningslinjer. Jeg håper på et positivt svar fra Trondheim havn slik at avgiften forsvinner for veteranbåtene.

Svein Otto Nilsen
Gruppeleder for Pensjonistpartiet i Trøndelag
og styremedlem i Stiftelsen Hansteen