Publisert 6.1.2025
Illustrasjonsfoto: iStock
En lærer ved Trosterud skole blir tvangsflyttet til en annen skole. Hvorfor? Fordi han forsto at klassen han overtok slet med både lese- og skriveferdigheter, noe han helt rett hevdet at skyldtes den notoriske bruken av iPads. Da han skjønte det, la han bort iPad’ene for en periode, noe skolens ledelse likte veldig dårlig. I samme periode gjorde elevene stor framgang, og elever som ikke kunne skrive navnet sitt en gang, mestret det også. Foreldrene ga læreren full støtte, men rektor sto på sitt: Læreren skulle vekk!
Som pensjonert adjunkt med lang fartstid i skolen mener jeg at Trosterud skoles ledelse handlet i uforstand, og burde rose læreren for god, trygg og gammeldags skikkelig undervisning! IPads og PC’er i skolen har langt på vei erstattet den edle skrivekunst, bøkenes og undringens verden, og som en konsekvens også leseferdigheter. Samfunnet har gjort seg digitalt rusavhengig, og menneske-hjernen får hverken den stimulans eller utfordring som bl.a. skolen ga barna før. Dette er mange psykologer og hjerneforskere enige om.
Og elendigheten starter ofte i barnehagen. Når de små får utlevert de små fordummende og underholdende skjermene, i stedet for aktiv lek og virkelig sosialisering, blir avhengigheten skapt i deres mest lettpåvirkelige periode i livet. Og skolen følger opp! Joda, at noen timer i uken går til trening og bruk av data-utstyr i skolen, er både rett og viktig. Men praktiske ferdigheter som bokstav-forståelse, leseferdighet og skriving, gå på jakt etter fakta og nøkkelord, praktisk-estetiske fag som sløyd, tegning, tekstil og keramikk, bruke hendene og hjernen, MÅ gå foran det digitale.
Skoler som har stengt av de digitale «whiteboards», og tatt i bruk igjen kritt og tavle, åpnet skolebiblioteket igjen, gitt elevene mulighet til å undres, studere og oppleve bøkenes verden – det er rette veien å gå! Skolene har tatt imot altfor mange pratsomme og overtalende konsulenter som har fortalt hvor viktig det er å følge med i tiden! Og så går budsjettet til slikt som elevene har mer enn nok av hjemme, i stedet for å kjøpe nye bøker som kan stimulere til egen utvikling!
Slik mange skolers ledelse legger seg flat for «utviklingen», bidrar de til å gjøre den oppvoksende slekt til digitalt rusavhengige og slaver av den digitale utviklingen, som drives av profitt-jegere og store dataselskaper som ikke ser hva de gjør mot små hoder og lett-lurte lærere! Og rektorer! Læreren fra Trosterud gjorde helt rett, og andre burde vurdere sin stilling!
Terje Haugom, samfunnsdebattant.