Publisert 2.5.2025
AI arrangert foto: (Jan Hansen/Photoshop)
Bråk og uro i klassen som ødelegger for elever som forstår hvorfor de går på skole, mobiltelefoner, «sosiale media», mobbing, manglende respekt for lærere – og voksne generelt, – er sannheten på de aller fleste skoler i Norge. Når FRP-leder Sylvi Listhaug – som vi gjerne vil se som vår nye statsminister til høsten – poengterer at dette er ting som må skjerpes drastisk i skoleverket, har hun helt rett. Som pensjonert adjunkt etter endt tjeneste i skolen vet jeg hvordan det var, og hvordan det er blitt.
«Tilbake til 50-tallsskolen» skriver en kommentator litt spydig. Ja vel, – men jeg vil absolutt påstå at 50- og 60-årenes skole var bedre enn dagens. Elevene fulgte bedre med i timene, ingen små skjermer distraherte, respekten for lærerne, lov og orden var jevnt over god, bråkmakere ble sendt på gangen, til inspektør eller rektor, eller måtte sitte igjen. Brev eller telefon hjem virket også bra. Bøker, oppslagsverk og skolebibliotek var i full bruk. Og lekser, prøver, utenat-vers o.l. skjerpet hjernen. De fleste fikk en fin håndskrift, var god i praktisk regning (som vi senere fikk bruk for i livet), og kristendomstimene ga oss mye godt åndelig påfyll.
Det er nok flere enn Listhaug som ønsker noe av det trygge, gamle velkommen tilbake i skolen. Vekk med mobiltelefoner i skoletimene, vekk med digitale tavler og inn med kritt og svamp igjen. La ungene få lære bøkenes verden å kjenne. PC har de mer enn nok av hjemme! Kjør knallharde regler for orden og oppførsel, med klare konsekvenser ved brudd på disse. Lekser skal de ha også. Få inn igjen kristendomsfaget på timeplanen, med alternativ undervisning for annerledes troende, marker høytidene i kirkeåret, gjennomfør julegudstjenester, og juletregang i gymsalen, juleverksted og adventsstund. Dette er KULTUR i pakt med norsk historie, som ingen elever har vondt av å ta del i. Og er en udiskutabel del av skolens oppgave!
Terje Haugom, samfunnsdebattant.